Halloj!

Har precis köpt tomt och har det delikataproblemet att jag inte har en aning om vad vi ska välja för hus.

Måste bygga två plan varav byggytan får vara max 120kvm.

Kan Ni hjälpa mig i denna djungel.
Vill gärna att huset stannar under 2,5 milj....nyckelfärdigt.

Önskemål:
¤ Högt i tak
¤ 5 sovrum
# Nedsänkt vardagsrum
# Inbyggd trapp
¤ Annorlunda planlösning...om det är möjligt

Som Ni märker är jag novis på detta....!

Tacksam för lite tips och råd.

/ Ninia

¤
 
Välkommen till forumet

En byggyta på 120 säger ju att det är max yta huset får ta så det möjliggör ju en tvåplanare på 100 plus 100 utan problem.

Vad är högt i tak för dig?
Standard ligger ju på 2.40-2.50. Tänk på att högre kostar att bygga och det blir mer volym att värma upp också

Samma sak med det nedsänka vardagsrummet. Räcker det med tex 1 dm sänkning så är det rätt enkelt.

Annorlunda planlösning. Det är nog det enklaste. Titta runt hos olika hustillverkare och "sno" de ideer du gillar och börja pussla ihop ditt drömhus. En hel del bra ideer finns naturligtvis här i forumet också

Glöm inte att det är ni som ska bo där så lyssna gärna på råd från arkitekter, byggare osv med se det just som råd och inte mer. Det är ni betalar så då är det ni som har rätt i slutändan ;)
 
Ett alternativ är att gå raka vägen till en arkitekt, som kommer att titta på din kravspec, och sedan fråga -

Hur ser det ut på tomten och i grannskapet?
Hur ser behoven ut hos er som ska använda huset?
I vilket material vill du bygga?

Istället kan du ställa dig själv samma frågor, och kolla in modellerna hos våra vanligaste hustillverkare. Byggahus.se har en förnämlig länklista -

http://www.byggahus.se/lankguide/
 
Du kan också titts på alla byggare som har hemsida, där kan det kanske också finnas inspiration att hämta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.