Hej, vi dränerade runt om huset förra hösten.

Sådde gräs som tog sig lite under hösten.
Sådde igen nu under våren (blev dock minus några dar efter) men det har inte tagit sig. Väldigt fläckigt.

Vad bör jag göra?


Ska lägga upp bilder senare under dagen
 
Fulkemisten
Vattna och vänta, det kommer ta sig, det är ännu tidigt i Bromma om det är där gräsmattan är belägen.
 
Det gäller att vattna ofta men lite. Ca 3omin om dagen ska man vattna i ca 3v.
Alla frö har olika tider att gro och när man så så bör man kolla vädret ca 1-2 frammåt
och se att det helst inte ligger under +4c. under natten . Gör det så bör man fundera om det är lämplig och så då. Vänta är nog bästa.
Jag tittade på vädret när jag sådde den 19april att det skulle bli fint väder frame emot 10dgr framåt och då sådde jag och vattnar varje dag. efter 10dgar har jag sett att det börjat komma gräs (fläckigt men det är på väg. Ha tålamod)

B BrommaBo skrev:
Hej, vi dränerade runt om huset förra hösten.

Sådde gräs som tog sig lite under hösten.
Sådde igen nu under våren (blev dock minus några dar efter) men det har inte tagit sig. Väldigt fläckigt.

Vad bör jag göra?


Ska lägga upp bilder senare under dagen
 
Tack för svar, jo jag vattnar mer undvikt när det är minus. Jag jag bor i Bromma.. Lagt upp en bild, tror ni det finns hopp?
 
  • Trädgård med fläckvis gräs och kala områden, häckar och en personskugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer ta sig tids nog
 
Lägg en duk över så växer det så det knakar.
Vet inte vad de heter/kallas men på fotbollsplanen hemma så läggs det en sorts vit genomsläpplig duk över fotbollsplanen på våren. Gräset växer enormt o blir tjockt o grönt.
Syns tydligt på de ställen där duken inte täckt.
 
Fiberduk heter det
 
Oj din jord är alldeles för torr!!
Hade du vattnat ordentligt innan du sådde? Jag menar vattnat minst 2 timmr innan du la på frön? så jorden är genomblött och när du ser att den är blöt /fukig så så du och därefter vattna du 30min varje dag.

Nu får du vattna ordentligt, med sådan gräsmattta tyder på att jorden är torr!


Om du vill vet om jorden är fuktig eller torr så kan du köpa en mätare som mäter hur torr jorden är
ex. https://www.conrad.se/p/tfa-481000-jordmaetare-svart-562444

Så ser min ut från 19 april där jag började dagen innan men vattna ordentligt så jorden är blöt
sedan sådde jag dagen efter och sedan desss har jag vattnat varke dag i 30 min varje dag
Ojämnt grön gräsmatta med tecken på torrhet vid en trottoar och husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på halvt torr, halvt frodig gräsmatta som visar vikten av ordentlig vattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



B BrommaBo skrev:
Tack för svar, jo jag vattnar mer undvikt när det är minus. Jag jag bor i Bromma.. Lagt upp en bild, tror ni det finns hopp?
 
Ok, nä hade inte vattnat tillräckligt innan. Ska nog ta och så igen
 
Sådde igen, gödslade och la på fiberduk. Nu ska det ta sig
 
Nu växer det iallafall
 
  • Trädgårdsland täckt med fiberduk bredvid en klippt gräsmatta, husvägg i bakgrunden och ett staket längs gatan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Happy75smile och 3 till
  • Laddar…
Kul att det har gått bra!

La du något för att hålla uppe duken så det inte fastar i jorden med nysådda gräset så det inte fastnar?
Och la du på vattenspridare på duken ? Jag är nyfiken på det för jag kanske ska göra det sen under hösten på baksidan av trädgården
B BrommaBo skrev:
Nu växer det iallafall
 
Lagt på stora stenar på sidorna samt spå stenar. Får rätta till dom då och då.
 
B BrommaBo skrev:
Lagt på stora stenar på sidorna samt spå stenar. Får rätta till dom då och då.
Smidigt med spåstenar så man slipper vänta på att få se resultatet! :rofl:;)
 
H Holmspel skrev:
Smidigt med spåstenar så man slipper vänta på att få se resultatet! :rofl:;)
Haha, det vore något. Lite snabb på tangenterna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.