Ska inom närtid renovera badrummet. Har kikat runt lite på diverse lösningar, men har ändå en känsla av att man kan göra det bättre.
Så fram med idéer och lösningar på hur ni hade gjort!
Badkaret är utrivet och fönstret ska bli 50x100.

Innermåttet på rummet är 1600x3500mm
 
  • Ritning över en lägenhet med markerat badrum, sovrum, kök och andra rum för en kommande badrumsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Med så smalt badrum är det svårt att göra något annat än att ha allt uppradat längs en sida, man vill ju gå rakt fram när man går bort mot fönstret.

Normalt brukar man ha duschen längst bort från dörren men då gäller det att det finns utrymme bredvid fönstret för fönstret får inte vara inne i duschen. U-duschdörrar finns visserligen men det är ju trevligt med andra alternativ också.

Vad vill du ha för funktioner i badrummet?
Toalett, kommod med ett eller två handfat, dusch, tvättkorg/ar, hur mycket förvaring av handdukar etc.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Med så smalt badrum är det svårt att göra något annat än att ha allt uppradat längs en sida, man vill ju gå rakt fram när man går bort mot fönstret.

Normalt brukar man ha duschen längst bort från dörren men då gäller det att det finns utrymme bredvid fönstret för fönstret får inte vara inne i duschen. U-duschdörrar finns visserligen men det är ju trevligt med andra alternativ också.

Vad vill du ha för funktioner i badrummet?
Toalett, kommod med ett eller två handfat, dusch, tvättkorg/ar, hur mycket förvaring av handdukar etc.
Ja det kryllar ju dessvärre inte utav möjligheter. En kommod med ett handfat vill jag ha. Tvättkorgen kommer ju garanterat hamna där. Handdukar vill jag kunna förvara, dock behöver det inte vara någon jättemöbel till det.
Hade en idé att man kanske kunde riva de två garderoberna längst in i sovrummet och på så sätt kunna få en ”nisch” att duscha i. Men 60 cm djup på en dusch är nog lite klent.
 
BirgitS
Ja, en dusch med bara 60 på ena hållet är nog väl lite.

Men en U-dusch i hörnet bredvid fönstret blir väl bra. Säg att den tar knappt 1 m av väggen. Handdukstork på väggen mot sovrummet.

Toalettens centrum ungefär 40 cm från duschdörren. På resten av väggen bort till dörren bör det finnas plats för både kommod och tvättkorg. I kommoden finns det plats för handdukar i den nedre lådan. Ett högskåp bör man kunna ha mittemot utan att det känns trångt om du vill ha ytterligare förvaring. Jag har för mig att jag har sett skåp med tvättkorg inuti som varit tänkt för tvättstugor om man vill dölja tvätten mer.
 
Okej, ja det hade ju funkat. Menar du på det hållet som jag ritat på denna bilden? Eller ska den vridas ett kvarts varv medurs?
 
  • Planlösning med röda markeringar i ett rum nära badrum och kök. Fråga om placering av objekt markerat i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag föreslår att du googlar U-dusch så ser du hur sådana ser ut :)
Men om det är minst 90 cm mellan köksväggen och fönstret kan du ju ha vanliga duschdörrar.

Jag har för mig att Ikea har ett planeringsverktyg för badrum. Ett sånt gör det ju lättare att tänka sig in hur det blir, även om Ikeas är lite begränsat när det gäller inredning.
 
Har ett liknande badrum, skulle skippa u-duschen och en enkel glasskiva med gångjärn. Funkar hur bra som helst!

Sen vet jag inte hur övriga stilen är i huset, men jag hade fällt in en ledlist/alt byggt en nisch för ledlisten som löper hela toalettväggen
 
BirgitS
S Skitväder skrev:
Har ett liknande badrum, skulle skippa u-duschen och en enkel glasskiva med gångjärn. Funkar hur bra som helst!
Och hur långt från hörnet är ditt fönster?
Har du barn som kan tänka sig att använda handduschen lite hur som helst?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur långt från hörnet är ditt fönster?
Har du barn som kan tänka sig att använda handduschen lite hur som helst?
Med det nya fönstret monterat så blir det ca 90 cm fritt ifrån hörnet. Har småbarn så ja det kan nog skvätta lite😅
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur långt från hörnet är ditt fönster?
Har du barn som kan tänka sig att använda handduschen lite hur som helst?
S Skitväder skrev:
Har ett liknande badrum, skulle skippa u-duschen och en enkel glasskiva med gångjärn. Funkar hur bra som helst!

Sen vet jag inte hur övriga stilen är i huset, men jag hade fällt in en ledlist/alt byggt en nisch för ledlisten som löper hela toalettväggen
Okej, ja det hade ju såklart funkat. Är inte riktigt med på vad du menar med ledlisten dock. Finns det någon bild att tillgå?
 
BirgitS
V Villehehe skrev:
Med det nya fönstret monterat så blir det ca 90 cm fritt ifrån hörnet. Har småbarn så ja det kan nog skvätta lite😅
Med 90 cm kan man ju ha vanliga duschdörrar för att få en dusch om 90x90 cm.
Då bör man ju ha två duschdörrar som förhindrar att fönstret och resten av badrummet blir blött.
 
V Villehehe skrev:
Okej, ja det hade ju såklart funkat. Är inte riktigt med på vad du menar med ledlisten dock. Finns det någon bild att tillgå?
Jag har mitt fönster så pass nära med, håller bra, men klart inga småbarn här.

Här kan du se på liteledlister bräddla lite så finns lite olika alternativ

https://www.hidealite.com/sv-se/inspiration/belysning-hemmiljo/badrum
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.