Hej,

Jag har precis fått stommen till en altan klar och ska ge mig på ett stabilt och barnsäkert räcke. Jag skulle vilja ha lite tips och råd om hur jag får ett snyggt och barnsäkert räcke.

Räcket som jag är ute efter är ett med stående spjälor. Måttet på stommen är ca 2,3x2,3m och är byggda med 4,5x220.

Jag undrar hur många stolpar jag ska ha för räcket och vilka mellanrum det ska vara. Hur ska jag fästa stolparna på bästa sätt. Tanken är att jag inte ska klä in altanen med en kjol.

Kom gärna med tips och gärna bilder.

IMG_4995.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ganska korta avstånd och ett hörn, så du behöver inte använda särskilt kralligt virke i räcket. Det viktigaste när det gäller barnsäkra räcken är höjden som bör vara minst 90cm (110cm om fallhöjden är högre än 3m) Detta mäts från färdig golvhöjd till räckets överkant. Samt att ribborna är stående som du själv tänk på.

Vad gäller antalet stolpar så blir det här mer en estetisk fråga eftersom det återigen, är så korta avstånd. Jag hade valt att ha 6st stolpar eller rättare sagt 4 + 2 halvor (invid väggen på båda sidor) alltså en per hörn ute i brottet och sen en stolpe som delar av långsidorna. 70x70 stolpe borde räcka, men kliv upp på 90x90 om det känns bättre.. =)

Vad gäller designen på det så hade jag försökt hitta något som går ihop med hustypen.

Kanske något åt det här hållet?
SAM_1363.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Kyca
  • Laddar…
Det här räcket är snyggt tycker jag

20160424_112258.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160424_114602.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kyca
  • Laddar…
Det som jag kliar mig i huvudet för att hur jag ska fästa stolparna så det blir stabilt. Hade tänkt att fästa dom på utsidan då jag vill maximera ytan men där finns en sak till jag tänker på.. Ska jag göra en klack av en stolpe så den vilar lite på regeln eller hur ska göra? Jag tror det blir snyggast att bara låta den stolpe som redan finns låta vara där. Tänker också om det kan bli svajigt att fästa stolparna i regeln..? Förstår du hur jag tänker?
 
Du gör på samma sätt som med din stolpe nedåt, alltså jackar ur den och ställer den på balken och bultar fast den. Framsidan lär du ändå klä med något. Går även att försänka bultskallarna. Dessutom kommer hörnkonstruktionen styva upp räcket.

Samma princip som på bilden nedan..
racke4_zIifNXQ.jpg
 
Redigerat:
  • Gilla
Kyca
  • Laddar…
Har du byggt räcket själv eller köpt det färdigt?
 
Jag skulle fundera på att förstärka konstruktionen lite också.
Just nu ser det ju ut som nästan hela bjälklaget hänger på ditt skruvförband där ute i 45° vinkeln. Jag hade satt ett par bärlinor under, alternativt satt balkskor på alla bjälkar och en stolpe vid varje hörn i ytterkant.
 
  • Gilla
Kyca
  • Laddar…
Hade tänkt mig ditt typ av räcke men bara med smala spjälor. Har du gjort räcket själv?
 
Kyca skrev:
Hade tänkt mig ditt typ av räcke men bara med smala spjälor. Har du gjort räcket själv?
Vem är det du ställer frågan till?
 
Lägg till en plint på varje sida, det ser lite farligt ut det där.
 
Finndjävel skrev:
Lägg till en plint på varje sida, det ser lite farligt ut det där.
Jag tycker inte det farligt ut.
Jag tycker det ser riktigt väldimensionerat ut.
Vi beräkning på det hela skulle du kunna belasta ytan utan problem med 800kg/kvm. Det är alltså över 4 ton på hela ytan. Har precis byggt terrass för mitt spabad och den här konstruktionen skulle hålla för detta.
Jag hade satt ett vinkeljärn på stolpen då bärlinan nu hålls upp av skruvförbandet. Alternativt skruva dit en kloss under. Men fler stolp känns helt onödigt

70x70 stolp i hörn o i mitten på långsidorna hade jag gjort
 
Så 4 eller 5 skruv på skrå genom en 22,5 vinkel (och drygt 1,5cm trä) ska klara 800kg last samt lasten från alla de bjälkar den lastar av också? Jag är skeptisk. Och jag hade hellre tagit det säkra före det osäkra.
 
JKrister skrev:
Jag tycker inte det farligt ut.
Jag tycker det ser riktigt väldimensionerat ut.
Vi beräkning på det hela skulle du kunna belasta ytan utan problem med 800kg/kvm. Det är alltså över 4 ton på hela ytan. Har precis byggt terrass för mitt spabad och den här konstruktionen skulle hålla för detta.
Jag hade satt ett vinkeljärn på stolpen då bärlinan nu hålls upp av skruvförbandet. Alternativt skruva dit en kloss under. Men fler stolp känns helt onödigt

70x70 stolp i hörn o i mitten på långsidorna hade jag gjort
Det spelar ingen roll hur mycket det går att lasta ovanpå när det inte är det som är problemet.
Tjälen trycker ut den enda plinten med en cm så stolpen blir skev, skruvarna skjuvas av och hela altanen ramlar ihop som ett korthus.
 
Hej.

Bilden på det vita räcket högre upp, tog jag från nätet. Det är alltså inte mitt räcke..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.