Idag eldar vi med RME eller rapsmetylester. Konverteringen från fossil olja kostade cirka 1.000 kr i materiel och 1.000 i arbetskostnader. Driftkostnaden idag är det jämförbart med eldningsolja, men samtidigt borde priset på RME kunna sjunka när produktionen ökar. RME är enkelt att producera även i mer småskaliga anläggningar och därför räknar vi med att det finns mindre lokal producenter inom kort. Vår panna är en modern panna med mycket hög årsverkningsgrad. Däremot går den inte att konvertera till eldning med pellets.

Inför det faktumet att det krävdes installation av ett nytt värmesystem för att snabbt komma bort från oljeberoende började vi projektera ett värmepumpsalternativ och ett pelletsalternativ. En miljömässig invändning mot värmepumpsalternativet är att när det är som kallast så måste det ske ett värmetillskott med el, därför borde man kunna stötta med alternativt bränse när det är som kallast (nu börjar det att bli ganska dyr anläggning). Pellets å sin sida kräver en hel del plats om man vill ha bulkförråd och det är lite mer pyssel än en oljeeldare har haft.

Under den här processen att överväga de olika alternativen började vi fundera på likheten mellan diesel till bilen och eldningsolja och det faktum att många dieselbilar går att köra på ren RME. Vi tog kontakt med tillverkaren av pannan och mycket riktigt så höll de på att testa den med RME. De rekommenderade ett byte av oljeslangar (får inte vara naturgummi), byte av bränslepump och att man trimmade in pannan ordentligt. Det lät inte speciellt svårt eller dyrt att göra detta.

För säkerhets skull gjorde vi en extra rengöring av tanken för att slippa att eventuella utfällning löstes upp av RME (i efterhand kan man konstatera att det nog var onödigt för oss eftersom vinyligen rengjort tanken).

Nästa sak att undersöka var om det gick att få någon leverans av RME till huset. Vi började med att prata med en mackägare som hade en RME-pump var han beställde från och kom efter ett antal steg fram till Lantmännen Ecobränse i Karlshamn. De kunde dessutom levera ända upp till oss i Mälardalen.

Vi kör nu på RME och det har fungerat bra sedan vi konverterade i slutet på oktober. Pannan går till och med bättre än med eldningsolja. Om någon är intresserad av våra erfarenheter och tips så delar vi gärna med oss, har någon annan gjort liknande konvertering är vi intresserad av era erfarenheter.

Några nackdelar med vår lösning är att vi inte minskar den totala energiförbrukningen, RME har begränsad hållbarhet och att prisutvecklingen för RME kan komma att följa oljepriset.

Några fördelar med vår lösningen är att den inte kräver någon investering, vi övergår till förnyelsebar energi och att det är möjligt att få leverans av RME från mindre lokala producenter.
 
En sak att tänka på är om man har tanken ute är att RME tjocknar till när det blir riktigt kallt. Då måste man blanda ut med vanlig olja/diesel.
(Var så för några (5) år sedan iaf. när jag hade taxiåkeri och var inne på att köra RME i dieselbilarna).
 
Det låter som ett intressant alternativ, men det var dyrt! På hur många års sikt tror du att priset kommer att sjunka och till vilken nivå ungefär?
 
Jesca_j skrev:
En sak att tänka på är om man har tanken ute är att RME tjocknar till när det blir riktigt kallt. Då måste man blanda ut med vanlig olja/diesel.
(Var så för några (5) år sedan iaf. när jag hade taxiåkeri och var inne på att köra RME i dieselbilarna).
Bra synpunkt!
Tänkte inte på att nämna det, men vi såg det som en fördel eftersom om det är svårare att använda i fordonen på vintern så borde det dra ner efterfrågan på RME (och kanske priset) när man har som störst behov av värme.

Vi har inomhustank men tankbilen som levererade RME till oss hade något värmestystem i själva tanken för att kunna leverera RME i alla temperaturer. Har man utomhustank så borde man kunna ha motsvarande lösning...
 
Marlene Eskilsson skrev:
Det låter som ett intressant alternativ, men det var dyrt! På hur många års sikt tror du att priset kommer att sjunka och till vilken nivå ungefär?
Först och främst ville vi prova att göra en konvertering till förnyelsebar energi utan att det faktiskt kostar någonting extra. Det har hittills varit lyckosamt, alla tekniska risker och problem har vi hittills eliminerat.

Din fråga om prisutveckling är viktig för att bedöma om det är en bra lösning på lång sikt? Observera att det går lika bra med RME eller någon liknade produkt (har sett att FME=fat-metyl-ester används). Ärligt talat så är det svårt att bedöma det men jag tror att prisutvecklingen här kommer att kunna vara stabilare och mer förutsägbar än för olje- och elpris. En alternativ rapsoljeprodukt som vi initialt tittade var Ecoil som kostar 8625kr/kbm. Den raffineras på ett annat sätt och kräver förvärmning.

Det som skulle påverka priset rejält vore att istället för att investera i en ny värmeanläggning köpa andelar i en "rapsandelskooperation" på samma sätt som man köper andelar i en vindkraftskooperation. Vet inte om det går rent tekniskt men då skulle man bara betala för produktion och transport. Kan kooperationen köpa åkermarken (och inte bara arrendera den för en angiven tid) kan man räkna med att investeringen är värdesäkrad. Är det någon som vet något om detta är jag intresserad att få reda på mer information.


Men åter till RME:
I Sverige så är den första stora anläggningen i Karlshamn (etapp 1 tror jag var 40.000 ton) fortfarande under intrimning och Perstorps anläggning i Stenungsund skulle gå i drift årsskiftet 2006/2007 (har inte kollat hur det går) med en kapacitet på 60.000 ton. Båda anläggningarna har planer för att kunna öka kapaciteten kraftigt. I fallet Perstorp så har Preem redan från början köpt all RME.

Sedan har det börja dyka upp småskaliga anläggningar där en enskild lantbrukare kan producera RME.

Huvuddelen av den storskaliga produktionen kommer att användas som inblandning i fordonsdiesel (där tillåten inblandning ökar från 2% till 5% om jag minns rätt). Ett rapporterat problem har varit att det orsakat driftstörningar för bilar under stark kyla. Det kanske gör att priset säsongsmässigt kommer att variera något.

Förmodligen kommer prisnivåerna att sätta sig inom de närmsta åren, en gissning är att det kommer att vara i nivå med dagens pris eller något lägre. Eventuellt kommer RME att gynnas ytterligare från politiskt håll med mer skattebelastning på fossiloljeprodukter.
 
Det pratas om en ökad inblandning till 10% vilket kommer bli stora problem i nortrland om det blir så, Nu då kylan kom (-25/30°) så hade tungbärgarna fullt upp med bärgning av lastbilar som stod efter vägarna.. Bara runt Skellefteå stod det ett 15 tal lastbilar, Även några skogsmaskiner frös ihop..
Det fås ingen ersättning pga av stillestånd/rep eftersom det är ett statligt direktiv med inblandningen o staten vet man ju att de inte går få nått av..
 
2an skrev:
Det pratas om en ökad inblandning till 10% vilket kommer bli stora problem i nortrland om det blir så, Nu då kylan kom (-25/30°) så hade tungbärgarna fullt upp med bärgning av lastbilar som stod efter vägarna.. Bara runt Skellefteå stod det ett 15 tal lastbilar, Även några skogsmaskiner frös ihop..
Det fås ingen ersättning pga av stillestånd/rep eftersom det är ett statligt direktiv med inblandningen o staten vet man ju att de inte går få nått av..
Några av tipsen vi fick från tekniker på Ecobränse (Lantmännen) för att använda RME:
• RME är ett utmärkt lösningsmedel och löser naturgummi och
enkomponentslacker. Byt därför slangar i förebyggande syfte. Vitongummi, visst nitrilgummi samt teflon och plastslang kan användas.
• Rengör tankar före byte av bränsle.
• Lagringstanken skall vara försedd med filter.
• Använd RME till villapannor först efter rådgivning från
leverantör.
• Planera beställningarna för att få god omsättning på bränslet.
• RME är känsligt för extrem kyla och bör därför ej användas om det är kallare än
-20 grader C. Ren RME kan stelna redan vid -15 grader C och vid -21 grader C med
vinteradditiv.
 
Har du Pulsonex-panna, som vi, är konverteringen till RME enkel och beprövad.

Nu har vi kollat upp har fått upp det här med ekonomisk förening. Enligt Coompanion fungerar en ekonomisk förening bra i detta fall, det finns inga särskilda begränsningar för vilken typ av avtal som den kan ingå i. Dessutom stödjer Coompanion med kostnadsfri rådgivning!

För att gå vidare med och räkna på en ekonomisk förening så måste vi hitta fler intresserade. Intresserade som redan kör på RME eller funderar på att konvertera hör av er!!!
 
Hej,
har hittat en intressant sajt - Bionenergiportalen - för intresserade. Om raps/rybs/RME finns denna Bioenergiportalen.se och flera relaterade sidor.

Står även om andra biobränslen...
 
Finns det inga regler för hur långt man får gå med REKLAM i forumet?
Det finns väl anonsplatser till salu.
 
Jo det finns regler för (eller mot kanske man ska säga) Reklam på forumet..

"Kommersiella inlägg är inte tillåtna, med untantag för rubriken "Köp & sälj". Det är inte tillåtet att göra inlägg där den som postat inlägget, eller en närstående person, kan tänkas ha ekonomisk vinning av budskapet, nu eller i framtiden. Upprepade rekommendationer av produkter eller tjänster från samma eller olika medlemmar kan komma att ses som kommersiella även om ingen tydlig koppling finns."

Jag ser ingen reklam för någon firma/företag.. Dock så ser jag ju att "Eldar med RME" vill starta en förening och genom föreningen kunna spara pengar genom att köpa billigare bränsle.
Tro det eller ej.. men jag ser mellan fingrarna denna gång för det. :)

Dock så är det ju duktigt med reklam för RME.
Vilket jag inte kan säga något om.
Efter som vi har sett liknade trådar med & för Pellets & Ved.

Eller är det något som jag missar?
 
Jag förstår vad du menar och jag håller med om att det finns många trådar där det disskuteras om olika pellets leverantörer och det kan jag med största sannorlikhet säga att jag inte har läst alla. He he.
¨
Men jag kände bara att det var så igenomskinligt av personen som startade tråden att jag inte kunde låta bli att reagera.

Ha en trevlig helg allihopa.
MVH Johan
 
johan124 skrev:
Jag förstår vad du menar och jag håller med om att det finns många trådar där det disskuteras om olika pellets leverantörer och det kan jag med största sannorlikhet säga att jag inte har läst alla. He he.
¨
Men jag kände bara att det var så igenomskinligt av personen som startade tråden att jag inte kunde låta bli att reagera.

Ha en trevlig helg allihopa.
MVH Johan
Vad är det som är så genomskinligt??? :confused:
Vårt syfte med tråden är att dela med oss av våra erfarenheter av att till låg kostnad byta från eldning med fossila bränsen till biobränsle. Att i bästa fall få till stånd ett erfarenhetsutbyte med andra. När det gäller reklam för personlig vinning så har tråden snuddat vid att starta en konsumentkooperation för produktion av RME/FAME. Men det är en generell och hypotetisk diskussion och inte marknadsföring av en specifik konsumentkooperation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.