Installerade ett trådat SPC larm (SPC4320) 2019. Dragningen till givare och panel är huvudsakligen gjort med kablar som har fyra respektive åtta ledare. Varje givare får då en dedikerad ledare i varje kabel (plus en common ledare). Detta blir snabbt ganska rörigt, framförallt när det är seriekopplade dosor som går från dörr til dörr runt hela huset. När jag gjorde min installation så skrev jag ner hur det såg ut vid centralen och lite löst vid respektive dosa. Men, såhär ett och halvt år senare så förstår jag knappt vad jag har gjort, utan man får följa kablar i centralen (samt dosor) för att fräscha upp minnet.

Så, någon som har tips eller erfarenheter på hur man dokumenterar sitt system, d.v.s. ledare X i kabel Y går till givare Z? Eller snarare, i kabel X används ledare Y till givare Z, etc, etc.. Kanske någon här som har en schyst dokumentation över sitt system och är villig att dela med sig, eller kanske någon som jobbar i branchen som har koll på hur man brukar dokumentera kundens system?
 
Använder man traditionella plintar så går det att använda plintkort och rita och skriva in hur grejorna är kopplade.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…

Bästa svaret

RilleRock
Är det under 40 sektioner och inga plintar så räcker det med anslutningskort.
Annars gör man förbindningsschema så man kan följa alla trådar och dess väg från CA>plintar>enhet.
Just för att det lätt skall gå att felsöka alt komplettera utan att behöva riva ner anläggningen.

Här kommer ett förslag på hur det kan se ut med ett annat system.
Det hänvisas i slutet till en siffra som sedan hänvisar till ett separat inkopplingsschema (som inte finns med i bild) just för att spara plats då en anläggning kan tex ha flera olika eller antal magnetkontakter på samma sektion som kopplas in på olika plintnummer och motstånden sitter inte på samma sätt.
Schematisk ritning som visar elektrisk koppling och förbindning av olika komponenter i ett säkerhetssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enklaste du kan göra är att strukturera upp något i excel där du döper varje kabel och var den går samt vad trådparen går till (färgmässigt).
tex
Kabel 1 Dosa Hall, Dosa etc
vit +
blå -
vit larmsektion 1 MK Entre
orange larmsektion 1 MK Entre
vit larmsektion 2 IR Entre
grön larmsektion 2 IR Entre

Kabel 2 Dosa Ovanvåning, etc
osv

Tar lite tid men väl värt det i all framtid.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Tack så mycket @etompau och @RilleRock, som med det mesta tekniskt så är halva utmaningen att komma på vad saker heter så att man vet vad man ska söka efter, och även i detta fallet så är det så. Nu har jag termerna plintkort, anslutningskort och förbindningsschema som jag får läsa på om. Tusen tack! Kommer garanterat ha följdfrågor ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.