Lärde mig ett trix för länge sen, och har kommit till användning ett par gånger. Så delar med mig av senaste projektet.

För att få dörrarna i linje med jämntjocka glipor, gör så här:
Bygg dörrarna som en enhet
Montera dörrens del av gångjärnen
Ställ hela enheten i dörrhålet och kila för jämna springor.
märk ut var andra delen av gångjärnen skall sitta genom att hålla dem på plats och pryla för skruven.
Lyft bort dörren, såga isär i mitten. Skruva dit gångjärn. Lyft på plats.

Mina dörrar saknar anslagslister och fallregel på bilden, det blir imorgon….
 
  • Byggprojekt utomhus med dörrkonstruktion på bockar, träbalkar, och verktyg som skruvdragare och kartong. Verktyg och material syns i förgrunden, skogsmiljö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädörrar under konstruktion på bockar utomhus med ett fältverktyg och tvingar placerade ovanpå, omgiven av skog och arbetsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymonterade trädörrar på ett förråd med vertikala paneler, som håller på att justeras och lackas. Mark runt byggnaden täckt av gräs och vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JessicaByggaHus och 8 till
  • Laddar…
Off topic är att arbetsbänken i bakgrunden i bild 1 vann jag på Byggahus för ett par år sen… den är kanon!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ett ännu mer säkert alternativ är att bygga dörren i dörrhålet, sätta fast gångjärnen och sedan såga itu i mitten. Då behöver man inte böka med att flytta nästan klara och tunga dörrar in i dörrhålet, de hänger på plats av sig själva när de är klara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.