Hej hopp,

ska ta ner lite fula strukturtapeter. :D :p ;D

Här vimlar ju av folk med erfarenhet, och jag har ingen. Så har ni några bra tips, några absoluta do's and dont's?

Och hur bra är det att sätta upp easy cover-tapet istället för att spackla? :-/

Mvh
Karate
 
Jag var igår på JULA och köpte en tapetborttagare (med hjälp av ånga ) för 299:-, jag provade den bara lite snabbt igår, men det verkar fungera förvånansvärt bra på de strukturtapeter jag ska ta ned iallafall.

/Carla
 
Det första som ska göras är att man konstaterar om det är en vinyl eller sågspånsstruktur. Sågspånsstruktur har i regel hårda flisor som är pressat mellan 2 papperslager, Vinylstruktur däremot består att två skikt varav 1 pappersskikt på baksidan och ett vinylskikt på framsidan som du till 99,9% är spaltbar dvs att man kan avlägsna det ytterst skiktet där bubblorna finns och oftast få en bra yta att tapetsera på. Lyckas du med vinylspaltningen så behövs ingen "Easycover". Sågspån däremot är om dom sitter bra limmade mot väggen ett nästan hopplöst fall där jag personligen skulle bredspackla över istället för "Easycoover" för att jag vill inte bara fylla på väggen. Förr eller senare så blir det för mycket tapet på väggen och då blir det ett jättedåligt resultat. Men det är klart att en ångmaskin som i regel en färghandlare hyra ut till en liten slant är en bra ide, men tänk på att undertiden maskinen kokar upp vattnet så ska du diagonalskära igenom alla lager på väggen med en skarp och stadig kniv typ mattkniv. Ett helt annat sätt är att först skära diagonalt igenom tapeterna och sedan rulla flödigt med tapetklister(pulver) och sedan täcka med plast, kontrollera om ett par timmar. Plastet håller limmet vått och därmed förlänger men verkningstiden.
Hör av Dig om du undrar mer!
GOOD LUCK/ A
 
Hittade världens bästa (?) tapetborttagare på Hornbach i form av ett T (ca halvmetern hög kanske) med ett handtag längst ner och en kniv längst upp. Sedan var det bara att gå lös på tapeterna och få utlopp över eventuella uppsamlade aggressioner... Det man inte får bort är det inte meningen att man ska få bort. Ytan blir hyfsat jämn och lätt att spackla det sista.

Den främsta fördelen är att man slipper blötlägga (vilket jag gjorde först) det tar både längre tid och är meckigare.
 
Hej,
bra tips!

Det är vinyltapeter och då borde dom alltså, enligt dig Anders S, vara spaltbara. Detta är alltså ett snabbare och lättare sätt att bli av med skiten än att ånga ner? Hur går man till väga när man skall spalta? Kniv? Pilla? Dra?

Ang. Easycover så menade jag om det var en bra idé att sätta upp det EFTER att det man tagit bort tapeten/spaltat bort strukturen istälelt för att spackla. Alltså inte att bara limma över hela den gamla tapeten.

K.
 
Karate skrev:
Hur går man till väga när man skall spalta? Kniv? Pilla? Dra?
Japp, det är bara att pilla och dra! Ofta går det att dra ner hela våder.
 
Om Du har golvlisterna kvar så är det bara till att skära av tapeten jämns med listen och sedan försiktigt försöka få upp en flik mellan två våder och sedan dra uppåt. Försök att hela tiden få hela vådbredden med upp så är det lättare.
Good Luck /A
 
Fler tips finns om du använder sökfunktionen. Det är ett kärt ämne att dra ner strukturtapeter. Mina tapeter är spaltbara, men det undre papperslagret är ändå bubbligt. I köket använde jag easycover-liknande (2000) bara ovanför högskåpen. Där spaltade vi inte ens och det var jättesvårt att få easycover att fästa. Resten av köket har vi dragit ner tapeterna och spacklat och slipat. Sedan tapetserade vi med Eco Easy-up och det blev kanonfint.  :cool:

Jag håller på just nu med allrummet på ovanvåningen och det tar sin lilla tid. Dessutom finns det mindre områden där tapeten tagits bort och där det är spacklat. Jag hoppas ändå få easycover att fästa och täcka.
Sedan är det trappan, hallen och vardagsrummet också!!!!  :surprised:
Jag tycker det är värt allt jobb och har inte bråttom.

Pernilla
 
H
Vi tog ner ej spaltbar tapet genom att rolla först med en spikroller, så det blir fullt med hål på tapeten. OBS bör ej göras på gipsvägg. Sen efter det kladda vi på något som heter tapetväck så det verkligen blev blött. Lät det suga ett tag (1h). Sen bara att ta en spackelspade size större och riva. Gick hur bra som helst, var som att riva i blött toapapper :) Men se upp med att inte kladda tapetväck så det hamnar på listor, tak eller liknade. för när det torkar blir det som lim.
 
Hejsan!
När vi tog ner våra gamla tapeter så använde vi blomspruta och bredspackel...
Sprayade på vatten på tapetbitarna och lät det stå ett tag (med värme på i rummet).. sedan skrapade vi med bredspackeln... gick alldeles utmärkt. Tapeterna försvann ner i rask takt..

Låt det bara torka upp ordenligt innan ni sätter på nått annat.. (men SÅ mycket vatten ska ni ju inte spruta på hehe).. vi fick ett par våta fläckar i skivorna.. där det suttit spikar osv.. men de torka över natten..

Lycka till oavsett vilket sätt du väljer!
MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.