Hej!

Vi håller på att inreda vår övervåning och kommer ha vattenburen golvvärme från LK.

Vi har sedan tidigare monterat spårskivorna och då även dragit rör under dessa från de platser där slingorna börjar och slutar i varje rum till fördelarskåpet. Nu börjar det bli dags att lägga i själva slingorna, men vi får ta mig tusan inte igenom de, så att de kommer fram till fördelarskåpet. Vi har provat från olika håll och kommer ganska långt (ca 3/4), men sen tar det verkligen tvärstopp.

Är det någon som har några tips och råd för att underlätta detta så är vi evigt tacksamma, för just nu håller vi på att bli galna... 😤
 
Hur ser änden ut på röret? Har för mig man ska fasa av det ordentligt ca 50cm så det får lättare att följa böjarna.
 
Krilleman
Försök fästa ett dragsnöre i slangen och blås i det först. Väldigt mycket lättare om man både kan dra och putta samtidigt!
 
mattetvilling skrev:
Hur ser änden ut på röret? Har för mig man ska fasa av det ordentligt ca 50cm så det får lättare att följa böjarna.
Hmm, änden är väl rak skulle jag kalla det. Som att röret bara kapats rakt upp och ned. För visst menar du själva golvvärmeröret och inte tomröret?

Det är ett sånthär rör vi har:
http://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Golvvaermeroer/LK-Golvvaermeroer-PE-Xa-16x2.htm

Hur menar du att man ska fasa det? Att man typ ska skära det på något sätt?
 
krilleman_215 skrev:
Försök fästa ett dragsnöre i slangen och blås i det först. Väldigt mycket lättare om man både kan dra och putta samtidigt!
Tack för tipset. Vi hittade en sladd som installatören av vår parabol använde för att dra kabeln i väggen, så vi försökte dra igenom den för att sedan fästa golvvärmeröret, men inte ens den smala "sladden" tog sig igenom. Har varit en riktigt frustrerande kväll!

Vad är det för dragsnöre du menar? Har du någon länk? Ska man alltså kunna blåsa i det??
 
Skär slangen så den blir som en tunga dvs fasa av den en bra bit då kommer den gå i utan problem om du får i den halvvägs när den är rak.
 
smurfen72 skrev:
Skär slangen så den blir som en tunga dvs fasa av den en bra bit då kommer den gå i utan problem om du får i den halvvägs när den är rak.
Tack för tipset! Det ska vi prova imorgon 😊
 
smurfen72 skrev:
Skär slangen så den blir som en tunga dvs fasa av den en bra bit då kommer den gå i utan problem om du får i den halvvägs när den är rak.
Åhh, det fungerade. Hittade en burk silikonspray också som vi kletade på första biten och då gick det riktigt bra! Tack så hemskt mycket för era tips! 🙏🏼
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.