Tips för att kolla upp elinstallationen i ett hus?

Jag börjar fråga mig vad man som normal husägare egentligen kan göra för att hitta fel i elinstallationen i sitt hus? Om jag förstått det rätt så har jag ansvaret för att allt är i bra skick, men något meningsfullt borde jag väl kunna göra innan jag ringer på en elektriker..? Eller?

Vad är de vanligaste (och farligaste) felen som finns i våra (lite äldre) hus därute? Här har vi ju fått många exempel på fel som varit precis på gränsen till att bränna ner hela hus, men varför inträffar dessa? Man blir helt skräckslagen!

Är det tex vanligt att skruvkontakter med tiden börjar glappa och gör att det blir farligt hett? Eller att någon någon gång valt att byta passdelar i centraler till kraftigare säkringar än ledningen tål?

Är det vettigt att skaffa en uttagsprovare och kontrollmäta varje uttag? Eller hittar man inte tex vanliga (men farliga) skyddsjordsfel med en sådan?

Borde man anlita en elektriker att gå igenom alla dosor och kopplingar och efterdra skruvar/kopplingar, kontrollera säkringsnivån, mm direkt efter att man flyttat in i ett "begagnat" hus?

Vad tror ni gamla rävar där ute?
 
Idealet är kanske att man ser till att besiktiga elen innan man köper nytt boende. Då vet man vad som behöver åtgärdas och lämpligt är väl att man gör det med, då lär det mesta vara i sin ordning.

Visst, man kanske behöver låta en elektriker ändra på en del men räkna med det då också så det inte kommer som en överraskning som man inte har råd med.

Sen så kan man ju kontrollera att uttag, brytare mm sitter fast, att de fungerar och om inte byta dem. Även titta över sina skarvsladdar, sladdlampor, elredskap mm med jämna mellanrum. Sladdhärvor med en salig blandning av jordat och ojordat är ingen ovanlig syn hemma hos många.

Att testa en jfb på 30 mA med en testpenna tycker jag verkar vettigt men jfb'n skall först ha testats av den elektriker som installerade den. Sen vet man att den funkar och kan kolla den lite emellanåt.

Går en säkring eller en jordfelsbrytare ofta så kan man ju försöka klura ut vad det kan vara. Uttag utomhus är väl en rätt vanlig felkälla och likaså gamla pannor, varmvattenberedare mm

Att själv gå över allting i ett hus tror jag inte att så många klarar av, dels för att det behövs kunskap i rätt mycket men även viss mätutrustning som en vanlig husägare nästan garanterat inte har.

Detta som allmänna råd, de som sen har kunskaper mm vet nog själva vad de kan göra, bör göra och hur de gör det.

/Kent
 
Mikael_L
JPW skrev:
Tips för att kolla upp elinstallationen i ett hus?

Jag börjar fråga mig vad man som normal husägare egentligen kan göra för att hitta fel i elinstallationen i sitt hus? Om jag förstått det rätt så har jag ansvaret för att allt är i bra skick, men något meningsfullt borde jag väl kunna göra innan jag ringer på en elektriker..? Eller?
Du har förstått rätt, fastighetsägaren är ansvarig för elinstallationen, och i gamla hus där inget är gjort på länge finns det nog ingen möjlighet att gå på någon eventuell elektriker(-firma) och ställa några krav. En nygjord installation med felaktigheter ska den som utfört, åtgärda.

Vad är de vanligaste (och farligaste) felen som finns i våra (lite äldre) hus därute? Här har vi ju fått många exempel på fel som varit precis på gränsen till att bränna ner hela hus, men varför inträffar dessa? Man blir helt skräckslagen!
* Gamla kablar (mer än 40 år) har ofta helt uttorkad isolering, faller sönder i bitar bara man rör i den.
* Glappkontakt i uttag och andra kabelskarvar är farligt. Beror på dåligt montage från början eller förtenta trådar (ska inte existera, men, men) eller i viss mån av ålder eller att kablarna har varit i rörelse.
* Gamla dåliga vägguttag. Uttag som använts mycket tenderar alltid att bli dåliga med tiden, byt direkt om du märker att det sprakar det minsta eller att ljuset flimrar när man rör i kontakten. Var vaksam på tecken på dåligheter.
* Felaktigheter såsom för högt avsäkrat, för många ledare i VPrör, ledare som är dragna mot vassa kanter, ledare som är i kläm. Fel som rätt ofta beror på att ickeelektriker varit framme.
* Felaktigheter typ, jordade uttag som inte är jordade eller korrekt jordade, jordat ojordat blandat i samma rum, strömmatning från olika säkringar sammanblandat i rör, kanaler och dosor och en massa annat sånt, nästan alltid ickeelektriker som varit framme.

Är det tex vanligt att skruvkontakter med tiden börjar glappa och gör att det blir farligt hett? Eller att någon någon gång valt att byta passdelar i centraler till kraftigare säkringar än ledningen tål?
Inte så väldigt vanligt, om montaget varit korrekt från början, däremot blir vägguttag ofta glapp med tiden. Passdelar som är fel, vet jag inte hur vanligt det är, det känns som att de flesta vet att det är fel, men många kanske skiter i det ändå... Tanken kan ibland vara att det bara ska vara lite tillfälligt, men sen glöms bort.

Är det vettigt att skaffa en uttagsprovare och kontrollmäta varje uttag? Eller hittar man inte tex vanliga (men farliga) skyddsjordsfel med en sådan?
Jag tror inte man hittar så mycket fel med en sådan. Isolationsfel och glappkontakt och dåliga ledningar upptäcks först med höga spänningar resp "höga" strömstyrkor. Elektriker och elbesiktningsmän har speciella (och dyra, ca 10000) instrument för att i viss mån hitta sådana fel.

Borde man anlita en elektriker att gå igenom alla dosor och kopplingar och efterdra skruvar/kopplingar, kontrollera säkringsnivån, mm direkt efter att man flyttat in i ett "begagnat" hus?
Om du känner dig osäker på anläggningens skick kan det givetvis vara en god ide.
Glöm inte att det är inte bortkastade pengar, först och främst sover du kanske bättre, sen är det faktiskt en värdehöjare för huset, åtminstånde några år efteråt, att kunna visa upp att huset är kontrollerat. Kolla även om försäkringsbolaget går med på lite premiesänkning. Jag vet inte om det är nån policy som f-bolag har, men fråga kostar ju inget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.