Hej,

Skulle vilja fräscha upp mitt badrum i min bostadsrätt utan att behöva renovera. Det finns lite mindre sprickor i kaklet, golvet är fult och det är fula färger i fogarna. Jag har även noterat att det verkar vara vara vissa ställen där fogen har lossnat. Är det något att oroa sig för eller är det bara att sätta dit ny?

Hursomhelst vore jag tacksam ifall jag kunde få lite tips på vad jag kan göra själv. Jag har läst att man kan måla kaklet med varierande resultat.
 
  • Närmat fotografi av kakel i ett badrum med synliga sprickor och delar där fogen har lossnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i badrumskaklets fog med synliga tecken på slitage och lossande fog, behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumsgolv med vita kakelplattor, synliga sprickor och gulnade fogar runt toaletten och golvbrunnen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med vita kakelväggar, badkar, duschkabin och synliga småskador på fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med en ordentlig rengöring, mycket av det där är nog smuts, kalk och tvålrester.

Har läst om bikarbonat, men vet inte om det är bra. Jag körde med något starkt och bra badrumsrengöring och hårda sidan av en tvättsvamp. Eventuellt ättika eller annan kalklösre för att lösa upp kalken.
Trist jobb, men det brukar blir stor skillnad och enklare än att renovera…

Edit: och byt ut gulnad silikon runt toastolen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
sunnis
Hedins Duschan rengöringsmedel för badrum/dusch tycker jag har fungerat mycket bra och biter bra på gammal smuts. Jobba med rotborste, tvättsvampar och dela upp arbetsområden.

Skulle börja med att avlägsna alla fula fogar med kniv eller fogskrapa.

Sedan inreda med nytt draperier och om budgeten tillåter en kommod eller skåp från Ikea för att dölja handfatsrören. Lägg nya silikonfogar.

Nya silikonfogar gör verkligen enorm skillnad på helhetsintrycket!

Sedan ser hårdfogarna rätt risiga ut på bilden, det skulle kanske behöva skrapas och fogas om. Ganska enkelt jobb, skulle också göra stor skillnad.
 
  • Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Hedins Duschan rengöringsmedel för badrum/dusch tycker jag har fungerat mycket bra och biter bra på gammal smuts. Jobba med rotborste, tvättsvampar och dela upp arbetsområden.

Skulle börja med att avlägsna alla fula fogar med kniv eller fogskrapa.

Sedan inreda med nytt draperier och om budgeten tillåter en kommod eller skåp från Ikea för att dölja handfatsrören. Lägg nya silikonfogar.

Nya silikonfogar gör verkligen enorm skillnad på helhetsintrycket!

Sedan ser hårdfogarna rätt risiga ut på bilden, det skulle kanske behöva skrapas och fogas om. Ganska enkelt jobb, skulle också göra stor skillnad.
Bör vi lägga ny silikonfog längs med golvet? Som ni kan se på bilderna är det lite glipor på vissa ställen. Huset är från 30 taket och har hört att det var vanligt med tjära som tätskikt.
 
Över kaklet och taket går att måla med mindre problem än på kaklet.

Draperiet kan ersättas av en badkarsvägg i glas.

Vad är det för lister längs badkaret och väggen med handfat? Hörnet där ser ut som det kan åtgärdas billigt.

Insidan av dörren och dörrlisten kan målas.

Hur ser taklampan ut?

Skönt att någon vill vara sparsam. Uppfriskande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.