Hej på er!

Vi ska lägga in ett nytt plankgolv i vårt tv-rum. Idag ligger det ett gammalt dito som tyvärr inte är riktigt plant. Det handlar om en diff på ca 2 cm från ena sidan till den andra.

Finns det någon som har några rekommendationer om hur man rätar upp golvet? Ska man bryta upp det gamla och lägga det nya golvet direkt på de gamla reglarna eller kan man ev. flytspackla över det gamla golvet och lägga det nya ovanpå?

Alla tips mottages tacksamt!
 
Val av metod beror på hur det nya golvets bygghöjd (inkl ev spackel) kommer att fungera med trösklar, foder, socklar m.m.

Sen kan man diskutera om 2 cm fel är värt att riva upp och ev. långkila upp de gamla reglarna. Om rummet är stort (och huset gammalt) kan man ju ha överseende. Kan du inte slipa det gamla? Det finns ju få detaljer som blir så bra som ett nyslipat gammalt golv. Nya golv är ju just nya.

Jag hade i första hand försökt slipa det gamla, i andra hand rivit det gamla och lagt in ett nytt i rejäl tjocklek.

Lycka till!
 
Tack för svaret!

Att slipa det gamla golvet var min första tanke på pga. att det någon skarvad bräda inte ligger ann mot reglarna under. Resultatet är att den brädan bara har bärighet i sponten. Att lägga ner jobb på att slipa och behandla golvet känns därför lite tungt iom. att slutresultatet inte går att få bra.

Jag tror jag lutar åt att riva bort det gamla golvet göra det ordentligt från början. Rummet är bara ca 4x4 meter så det är ju gjort mellan fikat och lunch (eller?) ;-)
 
Ett rejält koben så blir du klar på någon timme. Sen kan du ju fundera på om du kan/vill såga långkilar på reglarna, alternativt hugga ur lite i reglarna.

För att få gammal känsla kan du lägga med lite luft i sponten. Tänk bara på luftfuktigheten när du lägger så du inte får en större springa än du önskar.

Skruvat golv är ett måste, beroende på cc mått på reglarna är 25 mm golv eller tjockare inte dumt.

 
Jag kan rekommendera elhyvel på reglarna, om/när du tar bort det gamla golvet.
/CC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.