Hej alla kloka!

Vi sitter och planerar för fullt hur vi har tänkt att måla vårat hus. Nu har vi riktigt kört fast, för att alla i familjen har olika åsikter om färgerna ;)

Så nu tänkte vi höra om andras åsikter/smak hur man snyggast målar ett litet barnrikehus. (Typ så vi får finaste målade huset i kvarteret ;D)

Eller om någon har en bra sida på huskulörer eller egna bilder att dela med sig av.

Bild på huset finns på hemsidan att beskådas.
Det som är ändrat är att en ny ytterdörr sitter på plats (vit)och nya fönster ska bytas även de vita (Tiivi med "högaffelspröjs"). Ny bro ska oxå göras men om det blir i samma veva vet jag inte i dagsläget.

Tack på förhand!

/m
 
Hejsan!

Vilken hemsida har ni undrar jag?
Jag gick in på din profil men där står den inte...

Vi har målat våra väggar i huset med väldigt jordnära, lugna färger. Det blev ljust och fint så tyckte vi.
Det är nog bra att ha neutrala färger på väggarna så kan man ha färg på annat som går att byta ut med jämna mellanrum.

Man ska också tänka på att färgerna ska gå i samma ton genom hela huset.
Vi har valt mandel/nougat/beige som våra färger.

Du kan titta på vår hemsida: http://www.phantazm.nu/husbygget

/Camilla
 
Hoppsan, nu hittade jag hemsidan

F´låt :-[
 
Hmmm....jag var nog lite otydlig om vad vi har tänkt måla. Det är husfasaden vi är oense om.

Vi har nog samma smak Millface, för inomhus går färgerna i mandel/nougat/cremevit ;)
 
Det jag kan skymta av omgivningarna, ser ut att vara ... nougatfärgat. Jag skulle rekomendera er att måla huset rött. Ett riktigt välmålat rött hus med rena vita detaljer är mycket vackert. Det ser prydligt och välskött ut och blir lite färggladare än omgivningarna, utan att för den skull skära sig allt för mycket. Rött passar ju ihop med både de nougatfärgade omgivningarna och interiören.
 
Vilket gulligt, litet hus ni har!
Ett tips är att mörka färger förminskar och ljusa förstorar ;) jag skulle personligen fundera lite på den aspekten  ;)
Är själv helt såld på rött men i ert fall bör det kanske inte vara för mörkt.
Kommer Ni att måla hängrännor o.dyl i samma färg som fasaden?? för isf. tycker jag inte ni ska ta rött.
Ett litet hus som ert tycker jag kräver (för att inte se ut som en liten röd låda) vita knutar, hängrännor, vindskivor, underspikning, fönsterfoder osv.
och blir då istället "ett litet rött paket med vita snören" ;D med lite torpkänsla.
Frågan är om det passar i omgivningarna, om inte skulle jag gå på ljusa varianten tex. pyttelite gräddigare än tonad vit på fasaden (för att inte se kritvit ut i starkt dagsljus och dessutom bryta lite med fönster/dörr som antagligen är målad i "tonad vit") med tex. någon ljus, varm grågrönton på detaljer som knutar, vindskivor, fönster och dörrfoder.
MVH/Christina.
 
Hej Quadan!
Jag skulle nog också se erat hus i rött hus (är falurödfantast), men kanske inte med vita knutar. Kör med röda knutar. Enkelt och rent, eftersom huset är litet kanske vita knutar gör att det ser lite plåttrigt ut. Hmn dörr och fönster skulle ni ha i vitt. Jaa, det är inte helt lätt.
Ett annat förslag är att måla med varm beige ton för att få en mjukare övergång mellan den vita färgen på dörr och fönster.
Lycka till! /D
 
Danno skrev:
Jag skulle nog också se erat hus i rött hus (är falurödfantast), men kanske inte med vita knutar. Kör med röda knutar.
Tja, det blir iaf. ingen svårighet att föreställa sig slutresultatet ;) allt det blåa i nuläget blir rött istället.
Men blir det inte roligare (läs mindre slätstruket) med lite detaljer ??? fast det kanske bara är ett annat ord för "plottrigt" i det här sammanhanget, inte vet jag ;) men jag skulle iaf. betona det lilla, gulliga om jag skulle måla det i rött.

"Med en dåres envishet" ::)/Christina.
 
byggimpert skrev:
Tja, det blir iaf. ingen svårighet att föreställa sig slutresultatet ;) allt det blåa i nuläget blir rött istället.
Men blir det inte roligare (läs mindre slätstruket) med lite detaljer ??? fast det kanske bara är ett annat ord för "plottrigt" i det här sammanhanget, inte vet jag ;) men jag skulle iaf. betona det lilla, gulliga om jag skulle måla det i rött.

"Med en dåres envishet" ::)/Christina.
Det är väl svårt att försöka hitta absoluta sanningar när det gäller smak, men jag skulle nog vilja påstå att "less is more" i det här fallet. ;)

mvh
David
 
"Tycke och smak ska man inte diskutera" men faktum kvarstår "för mycket och för lite skämmer allt" ;)

MVH/Christina.
 
Hej!

Jag tackar för alla era tips.

Jag är oxå en fantast av röda hus med vita knutar. Men då är det så att grannen till höger har målat precis så och den andra grannen till vänster om oss har ett hus med gult tegel. Så rött är helt uteslutet för oss. Gubben i huset vill ha blått och jag skulle vilja ha nåt i ljust, men som då ska passa till våra nya fönster. Fönsterna kommer att ha aluminium på utsidan och jag ställer mig inte och målar om dom ;)

Vi ska även byta ut alla stuprännor och vindskivor. Längst upp mot nocken (vindskivorna) skulle jag vilja ha en "sol el. kryss eller vad det nu kallas :)" och knutarna har jag tänkt att göra lite bredare.

Så ni får gärna komma med mera tips om ni kommer på nåt ;)

/m
 
Qudan skrev:
Hej!

Jag tackar för alla era tips.

Jag är oxå en fantast av röda hus med vita knutar. Men då är det så att grannen till höger har målat precis så och den andra grannen till vänster om oss har ett hus med gult tegel. Så rött är helt uteslutet för oss. Gubben i huset vill ha blått och jag skulle vilja ha nåt i ljust, men som då ska passa till våra nya fönster. Fönsterna kommer att ha aluminium på utsidan och jag ställer mig inte och målar om dom  ;)

Vi ska även byta ut alla stuprännor och vindskivor. Längst upp mot nocken (vindskivorna) skulle jag vilja ha en "sol el. kryss eller vad det nu kallas  :)"  och knutarna har jag tänkt att göra lite bredare.  

Så ni får gärna komma med mera tips om ni kommer på nåt  ;)

/m
mmmm.... låter helt i min smak ;) jag tror faktiskt helt uppriktigt att ert hus tjänar på lite "more" detaljer, för att komma ifrån "skokartongstuket" (absolut inte illa menat :-*)
Om jag bara skulle minnas var jag såg ett hus ommålat som jag beskrev ovan :-/, gräddvitt med ljust grågröna detaljer och rött tegeltak, jag tror att det var i Enskede någonstans, det blev verkligen superfint och såg dessutom mycket större ut än det egentligen var, om jag kommer på det så hör jag av mig.
Ett ytterligare plus skulle ju kunna vara att den ljusa, varma grågröna tonen, som jag minns den, skulle passa utmärkt till aluminium.

MVH/Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.