Vi ska bygga ett enplanshus i sten på 265 kvm (gäststuga, garage + boningsdel på 165 kvm), för att utnyttja tomten har vi ritat huset i tomtens vinkel (vilket är 106 grader). Vi börjar dock fundera på om man kommer bli "knäpp" på de sneda vinklarna i huset samt om bygget kommer kosta mycket mer pga av vinklarna. Har ni några erfarenheter?
Tack på förhand =)
 
  • 3D-ritning av enplanshus i vinklad design med angivna mått placerat på en tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktsplan av ett enplanshus i en 106-graders vinkel med markerade utrymmen för gäststuga, garage och boningsdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janwide
Spontant, inga problem tror jag. Det kanske blir vissa begränsningar vid möbleringen men sådana ställningstaganden har man ju alltid att göra pga trappor-fönster och annat. Min erfarenhet är att några oräta vinklar gör huset mer spännande. Har själv tagit bort en vägg som gick i 90 graders vinkel och ersatt den med en balk som sticker ned från taket och går snett genom rummet i kanske 15 °. Frugan var lite tveksam innan men nu är hon helnöjd!
 
Gammelnörden
Mitt tips är att göra vinkeln en del av arkitekturen både utvändigt och invändigt så att den känns konsekvent och medvetet gjord. För att illustrera vad jag menar har gjort ett exempel utifrån din första bild och mått. (garaget är 6x6 m invändigt)
Väggarna i lätt vinkel invändigt gör att rummet upplevs längre och man leds in i huset. :geek:
Arkitektonisk planritning som visar ett hus med lätt vinklade väggar och inredd garageyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Mitt tips är att göra vinkeln en del av arkitekturen både utvändigt och invändigt så att den känns konsekvent och medvetet gjord. För att illustrera vad jag menar har gjort ett exempel utifrån din första bild och mått. (garaget är 6x6 m invändigt)
Väggarna i lätt vinkel invändigt gör att rummet upplevs längre och man leds in i huset. :geek:
[bild]
Hej Gammelnörden
Jag har skickat ett meddelande till er.
 
V
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Mitt tips är att göra vinkeln en del av arkitekturen både utvändigt och invändigt så att den känns konsekvent och medvetet gjord. För att illustrera vad jag menar har gjort ett exempel utifrån din första bild och mått. (garaget är 6x6 m invändigt)
Väggarna i lätt vinkel invändigt gör att rummet upplevs längre och man leds in i huset. :geek:
[bild]
Snyggt ritat. Jag hade personligen valt att ta bort städförrådet längst ner i korridoren och satt ett golv-till-takfönster där beroende på utsikt/insyn. Det hade skapat en häftig känsla att se genom hela huset och ut när man står i entren.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
V Valen1 skrev:
Snyggt ritat. Jag hade personligen valt att ta bort städförrådet längst ner i korridoren och satt ett golv-till-takfönster där beroende på utsikt/insyn. Det hade skapat en häftig känsla att se genom hela huset och ut när man står i entren.
Tack för tipset. Det hade varit fint men tyvärr blir det ett båtskjul på den gaveln
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.