Min utedel på luft/luftvärmepumpen började få tendenser till att isa igen. Efter mycket googlande och en smula tur i tänket löste jag det på följande sätt: Spayade lite De-Icer på flänsarna, sådan man har till att få bort is på bilrutor. Sedan körde jag i AC-läget i 10 minuter och sedan var det helt 100. Varför utedelen isar igen kan bero på mycket, i mitt fall en kombination av temperatursvängningar samt dåligt rengjort filter i innedelen. Nu funkar det klockrent igen, så ville bara dela med mig. Läste en del om hårfönar, varmvatten och värmepistoler inblandade i operationen, men detta var superlätt. Att köra AC vänder tydligen på vart varma luften hamnar och tillsammans med De-Icer gick det supersnabbt.

2000030049.jpg
 
  • Gilla
Peter Åberg
  • Laddar…
Låter som en smidig metod. Funderar dock på om De-icern kan skada flänsarna på något sätt (kemiskt)?
 
Jario Jario skrev:
Låter som en smidig metod. Funderar dock på om De-icern kan skada flänsarna på något sätt (kemiskt)?
Inte märkt något, kör fortfarande detta vid behov. Kommer ju även i kontakt med gummilister, plastdetaljer och lack utan att skada vid ordinarie användning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.