P
Hej. Huvudet tänker inte riktigt klart på kvällen nu efter 13 timmar arbete... råkade sätta dubbelgips dosa där det bara sitter enkelgips nu... alltså som ni förstår så sticker dosan ut nån cm...
Ja, jag har skruvat in ringen längst in.
Ja, jag har testat & klippa ur botten av en utanpåliggande men får inte rum innan hela botten är borta... btw ska sitta ett vanligt 2vägs uttag.

Tips på något som jag inte har tänkt på?

Kanske finns någon pissenkel lösning *gäsp*

Mvh
 
Vilken typ av dosa har du? om det är en https://www.elbutik.se/product.html/apparatdosa--vp2 så kan man ibland byta den blåa ringen till en grön, så går den in längre.

Ibland kan man klippa och skära bort den yttersta centimetern med tex en sekatör och kniv. Vissa dosor lättare än andra. Annars skulle jag nästan testa att feina eller såga bort den yttersta plasten tills det blivit slätt. Om dosringen med skruvar ryker med so får man sätta uttaget med skruvar i insatsen.
 
R
Inget kul när det blir så , om dosan sitter fast bra kan du skära den jäms med gipsen , uttaget sätter du med klorna och beroende på vilket VK du ska ha , så brukar det vara skruvhål i hörnen , borra med 5 mm i gipsen försiktigt och sakta
och knaka in en röd plugg .
Sen en skruv som är min 30 mm , då pressas pluggen ut på baksidan av gipsen och det brukar sitta bra
 
P
Har den blåa, alltså dubbel. Grön är enkel... hade ingen aning om att detta går.

Men inte en tanke på att klippa ringen... tackar för tipset... lär sig något nytt varje dag
 
P
@rävlyan Tack för svar... ja fästa i gips är värdelöst. Tycker inte gipsplugg funkar oftast...

Skära ringen med kniv är tveksamt då det redan är tapeserat... får försöka klippa med tång lite försiktigt...

Tackar så hjärtligt
 
R
Dosan är mera som ett skydd för att brytare och VK inte får sitta fritt ini i väggen
 
P pola8 skrev:
Har den blåa, alltså dubbel. Grön är enkel... hade ingen aning om att detta går.

Men inte en tanke på att klippa ringen... tackar för tipset... lär sig något nytt varje dag
Om du menar VP2 så köper du bara en med grön ring och skruvar ur den blå helt. Skruva i den gröna ringen från den nya dosan så är problemet löst.
https://www.ahlsell.se/10/el-1/inst...gningsmaterial/dossystem/apparatdosa/1421301/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.