Hej Alla som har nålfiltsmatta i trappen och vill ta bort den:

Blöt nålfiltsmattan med vatten (jag hade kaustiksoda oxå), vänta några minuter och dra bort den. Då håller den ihop och ni får bort hela mattbiten i en omgång. Fick hör om tipset för några veckor sedan och har provad det själv. Helt klockrent...
 
  • Gilla
Lodarn1
  • Laddar…
Hej!

Jag har en trapp med nålfiltsmatta som är försänkt i stegen (antagligen fabriksgjorda steg), tror du det fungerar att göra på ditt sätt där också? Blev det mycket lim kvar?
 
marny409 skrev:
Hej!

Jag har en trapp med nålfiltsmatta som är försänkt i stegen (antagligen fabriksgjorda steg), tror du det fungerar att göra på ditt sätt där också? Blev det mycket lim kvar?
Har oxå intresse av just detta!
 
marny409 skrev:
Hej!

Jag har en trapp med nålfiltsmatta som är försänkt i stegen (antagligen fabriksgjorda steg), tror du det fungerar att göra på ditt sätt där också? Blev det mycket lim kvar?
Det var precis en sådan matta som jag drog. Visst, det blir lite lim kvar men ingen man inte klarar av med en sandviksskrapa.
 
Kanontips, funkade finemang med bara vatten! Tack!
 
Tyvärr har jag heltäckningsmatta i de 13 stegen...när jag försöker dra bort efter att tryckt under en spackelspade så är drygt hälften kvar som jag måste skrapa bort..
*Pust*
 
Läste denna tråd i går kväll. Två timmar senare hade jag tagit bort mattan och alla limrester på halva trappan.

Tidigare hade jag gjort ett trappsteg på 2 timmar med kniv, maskin, spade och mycket svett med mediokert resultat.

Har en förmodad fabrikslimmad nålfiltsmatta fån 1989. Genom att blöta ner mattan med bara vatten och låta det verka i 5 minuter var det bara att dra bort mattan. Lite uppluckrade limrester kunde man sedan lätt ta med en skrapa.

Tack för detta tips! Har sparat mig många kvällars jobb. Helt plötsligt ser mitt trapprojekt rimligt ut!

MVH Håkan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.