K
Sitter och letar lite efter en rejäl högtryckstvätt, tanken är att den skall vara mobil, alltså kunna fraktas i en mindre skåpbil, typ vito el liknande samt vara tillräckligt kraftfull för att kunna tvätta tak, fasader, bryggor, altaner, stenläggningar mm.

Det skall inte vara en hobbymaskin utan den skall hålla för hårdkörning dagligen.

Måste man ha en hetvattentvätt anser ni eller räcker det med en vanlig?

Det måste vara 220v eller om ni kan tipsa o ett elverk för 380v för rimliga pengar.

Om man skall invesera i ett elverk för 220v också, hur stort tror ni behövs?

Min tanke är att jag ska klara mig med 10 000 kr, gärna nån spänn mindre.

Har tittat lite på denna: http://www.blocket.se/skaraborg/Karcher_HDS_5_11_U_Hetvattentvatt_1_fas_29144454.htm?ca=16&w=3

Vad tror panelen om det?
 
K
Ingen?
 
Du lär behöva en som är kraftfullare än denna. Jag tror du skall klara dig på kallvatten, men dom stora tvättarna från kärcher har bara 3-Fas. Vet ej hur det är med övriga märken dock. Kolla HD7/18 c Den lär klara dina behov.
 
Nu är jag ingen mästetvättare som tvättat massvis men jag tycker det gör enorm skillnad på just varm- /kallvattentvätt. Provat ett gäng olika av varje, mindre kallvattentvättar och ett par hetvattentvättar. Hetvattentvättarna spelar ju i en helt annan liga i form av smutsborttagning. De har ju dock alla (hetvatten) varit trefasare modell lite rejälva så det kanske inte är direkt rättvist att jämföra. Men det känns verkligen som att dom tar smutsen på ett helt annat sätt. Tvättat allt från terasser, stall, maskiner, mm med både kall och het, om jag bara hade råd skulle jag välja en hetvattentvätt 10 dar i veckan.... tyvärr har vi bara en kalltvätt idag :S
 
K
Rikardalbers skrev:
Du lär behöva en som är kraftfullare än denna. Jag tror du skall klara dig på kallvatten, men dom stora tvättarna från kärcher har bara 3-Fas. Vet ej hur det är med övriga märken dock. Kolla HD7/18 c Den lär klara dina behov.

Låter vettigt förutom att det kostan 18 500 kr exkl moms!
 
K
Rikardalbers skrev:
Du lär behöva en som är kraftfullare än denna. Jag tror du skall klara dig på kallvatten, men dom stora tvättarna från kärcher har bara 3-Fas. Vet ej hur det är med övriga märken dock. Kolla HD7/18 c Den lär klara dina behov.

Låter vettigt förutom att det kostan 18 500 kr exkl moms!:O
 
Vart har du fått det priset? Den kostar 9995 kr exkl moms.
 
K
en annan sak att tänka på är munstycket, ett rotojet eller liknande ger en kraftigt förstärkt stråle men mindre arbetsbredd.
 
Hittade priset på Blocket, men har även för mig att Lantmännen Maskin tar 9995 + moms. Ett Rotojet är ett måste, följer ofta med maskinen.
 
K
Ok, såg nu att det var 3-fas, kanske inte riktigt vad jag ville ha, men kanske är ett måste om man skall ha nått vettigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.