Hej,

jag funderar på att köpa en avfuktare till vår oinredda källare på 70m2. Källaren används endast för förvaring samt tvättstuga (där vi tänkte sätta avfuktaren eftersom vi hänger tvätt). Har hittat äldre trådar där Woods DS28 rekommenderas. Håller denna ännu eller finns det mer prisvärda nykomlingar? Huset är f.ö. nyligen dränerat.

En relaterad fråga: Vi har självdrag, öppna ventiler i källaren. Bör man stänga samtliga ventiler i källaren när man sätter in avfuktaren? Ett alternativ är kanske att stänga dörren till tvättstugan och ventilen där inne, medan övriga ventiler i källaren är fortsatt öppna?

Mycket tacksam för alla råd!

mvh Andreas
 
Man kan sätta in termoventiler som stänger under +5...

Annars är det bara att köra avfuktaren och själv har jag haft en Mitsubishi i 7 år fungerar klockrent och är kolossalt tyst.
Den har gått i 7 år kontinuerlig drift utan ett enda problem.
 
Men på vintern är luften kall och innehåller mindre absolut fukt än på sommaren så det är på sommaren det framförallt är viktigt att ventilerna är stängda eller bara lite öppna om det ska avfuktas maskinellt. Viss ventilation måste finnas året om. Är det stekhet sommar kan det gå att stänga avfuktaren och tillfälligt öppna upp överallt OM det samtidigt gör att temperaturen i källaren stiger ordentligt.
 
Tack för tipsen! Blir till att införskaffa mig en avfuktare samt hygrometer.
 
Vi har en Woods DS 15 i tvättstugan, funkar mkt bra! Stänger man dörren så torkar tvätten på nolltid. Har ventilerna lite på glänt bara, men torken går ändå rätt ofta just nu!
 
Eller en Solarventi? Jag köpte en som ventilerar ut mitt garage. Fast jag valde mellan att köpa ett element som ska stå på och elda bort fukten eller en Solarventi. Den fungerar kanon och drar ju ingen ström. Vet inte hur det ser ut hos dig, men bara en idé. Jag har inget annat märke att jämföra med, utan det var bara denna jag hittade. Här är idén med källare:
http://www.solarventi.se/generelt/kaelder/index.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.