Har precis lagt golvavjämning och spacklat upp ojämnheter. Det börjar närma sig att lägga klinker och skulle önska lite input från någon som har erfarenhet. Har googlat och kikat på
videos men vill ändå kolla med er då det är första gången jag klinkar.

Vad behöver jag tänka på när det gäller att lägga golvet? Jag tänker att man lägger på längden mot fönstret en rad och fortsätter sedan med nästa rad.

MEN basen till nivåskruvarna skall ju sättas i fixet och då tänker jag att jag även sätter själva fästet till raden bredvid när jag lägger en platta. För om fixen torkar så hinner jag kanske inte dit igen. Likaså om man behöver bryta så kommer ju det som är lagt att hinna torka. Och när man kommer till kapningarna så blir det ju otvetydigt längre tid mellan plattorna. Hur skall jag tänka?
 
  • Nyutjämnat golv av självnivellerande avjämningsmassa i en renoverad byggnad med en synlig dörröppning mot en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum med nyligen applicerad golvavjämning, delvis spacklade ojämnheter, fönster på väggen och ofärdiga regelverk till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen med något sorts tips?
 
BirgitS
När det gäller i vilken ordning man lägger så får man tänka på att man inte kan gå på plattorna under något dygn eller så. Det gäller alltså att se till att man inte blir instängd i ett hörn eller plötsligt inte kommer åt något som behövs. Det gör det rätt svårt för oss i forumet att veta om det är bra att börja vid fönstret.

När vårt hallgolv las så las först 60 cm längs med väggen med dörren, så att man fick ta ett litet skutt för att ta sig in och ut, på fredagen och sen las resten på måndagen och därefter gällde det att bara gå längs väggen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller i vilken ordning man lägger så får man tänka på att man inte kan gå på plattorna under något dygn eller så. Det gäller alltså att se till att man inte blir instängd i ett hörn eller plötsligt inte kommer åt något som behövs. Det gör det rätt svårt för oss i forumet att veta om det är bra att börja vid fönstret.

När vårt hallgolv las så las först 60 cm längs med väggen med dörren, så att man fick ta ett litet skutt för att ta sig in och ut, på fredagen och sen las resten på måndagen och därefter gällde det att bara gå längs väggen.
Tack. Bra input.
Att inte kunna gå på är inga problem då vi har tvättstugan i ena änden med separat ingång. Likaså i andra änden av huset kan vi ge igenom vinterträdgården.

Men mkt viktigt när man väl står där..

Men då gjordes inte hela i ett svep utan uppdelat på två.

Så jag tänker att jag isf kan lägga alla fulla 60 plattor (om jag hinner) på måndag. Och sedan återkomma med bitarna som skall kapas i lugn och ro.

Minns du hur länge man bör vänta innan man KAN gå på dem? Eller det är beroende på fixtillverkaren kansle?
 
BirgitS
D Dr Benz skrev:
Minns du hur länge man bör vänta innan man KAN gå på dem? Eller det är beroende på fixtillverkaren kansle?
Det är snart 10 år sen så det kommer jag inte ihåg men det är väl rimligt att det beror på hur fort fixen härdar, vilket kan variera mellan produkterna.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Jag gör ingen anspråk på hur man skall göra men när jag förra året la en balkong hemma där det kanske hanns med två rader per kväll fick jag sätta en skruvpinne per fog i sista plattan och sen rensa på fix kring denna för att kunna fortsätta nästa dag. Det torkade ganska fort när jag jobbade ute och varje platta var jag tvungen att dubbelstryka och säkerställa full vidhäftning för att inte riskera att det sprack över vintern.
 
  • Balkongrenoveringsprojekt med nylagda grå plattor, orange monteringsdetaljer, en svart hink och verktyg vid kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
APR APR skrev:
Jag gör ingen anspråk på hur man skall göra men när jag förra året la en balkong hemma där det kanske hanns med två rader per kväll fick jag sätta en skruvpinne per fog i sista plattan och sen rensa på fix kring denna för att kunna fortsätta nästa dag. Det torkade ganska fort när jag jobbade ute och varje platta var jag tvungen att dubbelstryka och säkerställa full vidhäftning för att inte riskera att det sprack över vintern.
Aha det där ser ju bra ut. Men är inte riktigt med dig varför du måste rensa fix om pinnen redan sitter där? Sen ser jag att du har satt skruvarna i hörnen. På översikten på mina skruvar så sitter dem en bit från hörnen. Jag är rädd att man kanske knäcker ett hörn? Men kanske svårt att få dem helt jämna annars?
 
En viktig grej som jag gjorde idag var att lägga ut en del plattor så att man får en uppfattning om var skarvar hamnar och hur raka väggarna är osv. Tungt men mycket nyttig lektion. 1 mm justering i ena änden gör mkt mot andra änden. Även om dom landar ung som jag har tänkt mig så var det viktigt att hitta linjerna speciellt i L-et för att kunna bygga vidare på det i rummet.

Som tur var är väggen mot fönstret och väggen mot dörren 90 grader. Så nu är startplattan markerad vid parkettgolvet och längdlinjen mot fönstret utritad.
Sön kväll blir det primer sen sätter spektaklet igång på riktigt….
 
  • Grå plattor utlagda på golvet i ett rum för att kontrollera skarvar och linjer, väggen har radiator och dörr, del av träregel synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett rum under renovering, visar grå plattor lagda på ett betonggolv i en L-form, med en radiator och trädörr i bakgrunden samt parkettgolv i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plattor utlagda i L-form på ett betonggolv, träreglar mot väggen och ett synligt element. Verktyg och byggmaterial syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Men är inte riktigt med dig varför du måste rensa fix om pinnen redan sitter där?
Min version av pinnen har en fot på vardera sida och för att kunna få samma nivå som en redan fastsatt platta lämnade jag halva foten utanför så nästa rad kunde nyttja foten sas. Där kunde det ju inte vara fix som härdat hade varit i vägen för nästa dags läggning. I min beskrivning från tebo spinn förklarades inte hur man kunde avbryta läggningen utan det var tydligt att det avsågs att lägga allt i ett svep. Jag lyckades inte knäcka nån platta. Vanligt granitkeramik från Bauhaus var det.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Jamen precis så är mina fötter också. Men jag tänker att man bara lägger fix under den platta man lägger för tillfället. Men om jag nu förstår dig rätt så blir det ändå lite fix som trycks över som man sen får pilla bort för den kommande plattan.

Ok det var ju bra, hur jämnt var underlaget hos dig? För hos mig kan det skilja några mm på en platta pga att jag gjöt för stor yta/hann inte med första sjoket.
 

Bästa svaret

Helt OT: Detta "ja men precis" är det ungdomsspråk? Det har kommit även på radions minst begåvade reporter. Låter extremt barnsligt.
 
D Dr Benz skrev:
Ok det var ju bra, hur jämnt var underlaget hos dig?
Jag hade nog ytan inom 1-2mm pga. att jag värderar min tid till 0kr. Jag hade sen tebos vita gummihammare och sugkopp. Var man lite slarvig med bakstryknigen på plattan var det enkelt att antingen knacka ner plattan eller ta upp den och styrka om. Man bör väl inte tvinga plattan i nivå med skruvarna/kilen om det skiljer för mycket efter att man lagt den och gungat till den tänker jag, då lär det ju vara risk att knäcka ett hörn.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Helt OT: Detta "ja men precis" är det ungdomsspråk? Det har kommit även på radions minst begåvade reporter. Låter extremt barnsligt.
Hade kunnat varit värre! Tänk dig om det hade hänt radions mest begåvade.

Asså! Herregud! 😉
 
R Robin Lindberg skrev:
Hade kunnat varit värre! Tänk dig om det hade hänt radions mest begåvade.

Asså! Herregud! 😉
Illa nog. Hur kan man uttrycka sig så korkat bara för att vinna en halv sekund? Har man någonsin hört de mest erfarna utrikets korrar prata på detta vis?
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
En viktig grej som jag gjorde idag var att lägga ut en del plattor så att man får en uppfattning om var skarvar hamnar och hur raka väggarna är osv. Tungt men mycket nyttig lektion. 1 mm justering i ena änden gör mkt mot andra änden. Även om dom landar ung som jag har tänkt mig så var det viktigt att hitta linjerna speciellt i L-et för att kunna bygga vidare på det i rummet.

Som tur var är väggen mot fönstret och väggen mot dörren 90 grader. Så nu är startplattan markerad vid parkettgolvet och längdlinjen mot fönstret utritad.
Sön kväll blir det primer sen sätter spektaklet igång på riktigt….
Har du lagt ut plattor för hela längden och bredden av rummet? Så du vet om du tex behöver kapa sista plattraden? Om kapning behöver göras kanske du vill laborera lite med om det ska kapas lika mycket på båda sidorna eller endast på en sida beroende på vad som syns mest eller stör minst innan du sätter igång.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.