Hejsan, har grävt ut för en uppfart men trodde inte betongfundamentet som suttit i kanske 50 år var så stor. Det är 50 cm högt, varav 20 ren betong, resterande 30 är blandat stora stenar. Så en gjutning som är 30 bred och 50 tjock och 3 meter brett ska bort (av 20 meter, utmed hela tomten).

Kommer snigeldynamit fungera?
Vad kostar det att införskaffa en borr, samt snigeldynamiten?
Kommer jag få tillräckligt små delar för att kunna hantera detta och dela allt med ett spett?
 
  • IMG_1091.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag säger nej till Snigeldynamiten - Det är kostsamt och tidsödande. Antalet hål och mängden pulver talar emot.
Snigeldynamitat en hel del fundament på tomten på senaste och kan väl inte säga annat än att det funkar bra - Men är dyrt och tar tid som attan. Sen att borra hålen är heller inget roligt när man inser hur mycket som behövs.
Snigeldynamiten ligger på dryga 1000kr per 10 liter och då fick jag superpris på det hela. Borrar finns på Jula av ganska bra kvalitet som håller till dina hål, tänk bara på att du skall borra så stort som möjligt och till vanlig SDS borr finns väl inte större än 22mm!? (kan ha fel där)

Ditt fundament skulle jag nog prova gå på med en bilmaskin och se hur det svarar - Är betongen lite fuktig så biter bilmaskin bra och blir väldans effektivt. Vill du hyra en för en billig peng så har jag en fin maskin i källaren med ett par mejslar.
Annars så är det grävsskopa med en "riktigt" bilmaskin som gäller...
 
Hade en känsla att snigeldynamit var rätt dyrt och jobbigt.

Hade helt klart föredrag en grävmaskin med bil-don på. Någon som kanske har dessa kontakter?

Jag kan tyvärr inte bila för hand själv tror jag? Jag har en opererad axel som jag inte vill belasta för hårt. Det rycker väl likt man ser på filmer, våldsamt?
 
Dagens bilmaskiner är ganska snälla med 16 kilo i vikt och vibrationsdämpare i handtag. Fördelen med att bila mot mark är ju att maskinen inte dyker ned utan jobbar sig ned. Jag bilade en balkong och det kändes när den gick igenom och föll med hela sin vikt.

Du kanske kan prova och känna efter - man kan ju ta det i etapper. Rom byggdes inte på en dag! ;-)
Kontakter på grävare finnes men tyvärr utan bilmaskin.
 
Glöm inte massorna, det blir mer än man tror. Jag trodde i min enfald att det skulle vara lätt att lasta men visade sig vara tyngre än själva bilningen. Hyrde till slut en liten grävmaskin.
 
Har hyrt em bilmaskin och ett par extra spett. Får hoppas axeln håller. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.