Jag tänkte gödsla min gräsmatta nu till helgen men har två frågor. Nr1 när jag har gödslat gräset får ungarna springa på gräset? Nr.2. Ska man klippa gräset innan man gödslar,efter att man har gödslat eller varken innan eller efter?
 
Gödsla på nyklippt gräs och vattna rikligt!
 
JoakimJohansson skrev:
Gödsla på nyklippt gräs och vattna rikligt!
Eller passa på och ha ut gödningen innan det ska bli regn :)
 
SC Aero skrev:
Eller passa på och ha ut gödningen innan det ska bli regn :)
Ja precis:) går det med:)
 
JoakimJohansson skrev:
Gödsla på nyklippt gräs och vattna rikligt!
Nje, inte enligt Stroller i alla fall.
Klipp inte gräset tre dagar före eller tre dagar efter Strollningen.
 
Är inte vanlig toppdress bra gödning? Och giftfri. Bara o kratta.
 
Vad tycker ni om flytande gödsling ? Verkar vara lätt och smidigt. Min gräsmatta är ca 200m2.
 
Klicka skrev:
Är inte vanlig toppdress bra gödning? Och giftfri. Bara o kratta.
Toppdress är inte gödning, det använder man för att förbättra en sliten gräsmatta och att fukten ska vara kvar längre, tex vid gödning.
 
Flytande gödning är en avancerad historia man använder som komplement till långverkande, den är alltid närmast direktverkande. Jag rekommenderar istället en fingranulerad sort med lång verkningstid. Då slänger du bort minst till vattendragen. Gödsla med centrifugalspridare inför regn. Har det inte regnat på två dar vattnar du ner det. Stroller skall också vattnas ner på samma vis, annars föreligger risk för brännskada på gräset.
 
celox skrev:
Vad tycker ni om flytande gödsling ? Verkar vara lätt och smidigt. Min gräsmatta är ca 200m2.
Snabbverkande, kommer du på i veckan att du vill ha extra grönt till helgen så fungerar det under förutsättning att du redan har en gräsmatta i bra tillväxt, dvs det gräs som finns får lite extranäring.
 
Jag brukar klippa, gödsla och sedan hoppas på vatten ovanifrån, kommer inte det blir det vattning.
Nyckel till fina gräsmattor är vatten, sedan kan man förbättra resultatet med gödsel 1-3ggr/år beroende av gödselsort.
Sedan finns det kalkning, toppdressing, luftning, specialmedel, etc, men de flesta av alla dessa tillägg kan du hoppa över om du sköter vattningen/gödsel.
 
Kör med Algomins produkt för gräs.
Lite dyrare, men enl. min erfarenhet den överlägset bästa gödningen.
Den bränner inte heller, du kan gödsla i fullt solsken.
Men det finurliga med Algomin gräs, är att den fungerar som gödning på enhjärtade växter (gräs) och det motsatta på annat.
 
  • Gilla
Kratta55 och 1 till
  • Laddar…
Algomin är närmast ett dyrt sätt att köpa kalk på. Och mossan behandlas genom uttorkning. Jag är skeptisk.
 
TS har 200m^2 så dyrt blir det inte.
Och jag har kört med alla typer av gräsnäring men Algomin är den bästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.