Hallå.

Söker lite kloka råd kring ventilation i vårt badrum.
När vi duschar så blir det jättefuktigt i badrummet och den tänkte vi försöka att leda ut.
I badrummet så finns det en tallriksventil som går via en eternitkanal till skorstenen med självdrag och den verkar inte klara med att dra ut all fukt.

Vår tanke har varit att sätta dit en pax eller liknande, problemet här är att tallriksventilen sitter så tight intill en annan kanal som går till tvättstugan. Kanalen sticker ut 10 cm i rummet. Det finns alltså inte tillräckligt med utrymme för att få dit en pax. Tallriksventil.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ ett. Skulle det fungera att bygga en distans så att vi hamnar i samma nivå som den andra trumman och sen sätta ett rör i befintlig kanal och sedan dit med en paxfläkt, det blir då utanpåliggande el(ok?) och jag är tveksam om installationen blir bra.

Alternativ två. Kan man göra ett hål i väggen (inte i duschutrymmet men ca 20 cm ifrån) sätta i en paxfläkt och sedan gå med spriorör genom rummet som vi renoverar och ut genom yttervägg? Vi renoverar nu rummet som ligger vägg i vägg med badrummet och därav kom denna idé upp då kanalen skulle byggas in i det nya rummet och elen skulle således kunna dras i vägg.

Ny vägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet som jag ser det är, paxfläkt 20cm från duschutrymme (duschdrapperi avskiljer) känns lite kort?

Bifogar en bild från ovan, hänger ni med på vad jag försöker att få fram? =)
Rummet från ovan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ju närmare duschen du kan ha fläkten, desto bättre. Bäst blir det om du har den i taket i duschen, eller högst upp på väggen. Och glöm inte att kontinuerlig drift på fläkten är generellt att föredra i självdragshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.