Hej!

Jag har planer på att bygga ett litet redskapsskjul i anslutning till husväggen (fasad med träpanel). Utseendemässigt hade jag tänkt mig nåt i den här stilen: http://www.alltombostad.se/arrow-tradgardsbodar/yardsaver/produkt.html. Skjul i plåt verkar vara populära utomlands men det verkar inte lätt att hitta återförsäljare i Sverige. Är det nån som har erfarenhet av liknande skjul?
Dock lutar jag nog åt att istället bygga något liknande fast i trä med takpapp.
Dimensioner ca 1.20 x 1.70. Syftet är att kunna hänga in alla trädgårdsredskap och helst även kunna köra in gräsklipparen (ej vintertid förstås), så man vill ju att det ska vara torrt etc.

Efterlyser lite allmänna tips. Ytan här håller jag just på att stenlägga, hade inte tänkt gjuta någon betongplatta el dyl, men däremot är det kanske lämpligt att sätta plintar i samband med stensättningen. Hur många plintar? Kan man fästa innerhörnen i husväggen och bara sätta en plint i varje ytterhörn eller behövs plintar även i innerhörnen? Behövs en i mitten av långsidan?
Ev är det så att det behövs bygglov om det fästs i huset men inte om det byggs fristående men kloss intill så att säga... Oavsett vad bör skjulet nog ha en egen bakvägg antar jag. Slutsats: fyra plintar, en i varje hörn, och så fästa en träram i dessa..?

Nåt att tänka på när det gäller avrinning etc så att inte husets vägg tar skada?

Är som synes total nybörjare så alla tips är välkomna. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.