Hej jag tänkte öppna en del på vinden och göra ett öppet rum/loft där med stå höjd.
Men hanbjälkarna sitter på 180cm höjd från mellanbjälklaget. Och jag hade velat ha upp det vartfall 20cm så jag kan gå fritt. Det är en gammal kåk. Och det handlar bara om 2 hanbjälkar som jag behöver höja. Hur ska jag gå tillväga ? Vad är bästa sätt och hållbaraste sätt för göra detta så taket ej blir påverkat? Vinden under renovering med synliga hanbjälkar på 180cm höjd, träpanelväggar, fönster, isolering och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy av ett vindsvåningsprojekt med synliga hanbjälkar, isolering och ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur har det gått? Min övervåning är väldigt lik din och jag är inne på att göra likadant. Vad kostade isoleringen btw?
 
Kanakas123 Kanakas123 skrev:
Hur har det gått? Min övervåning är väldigt lik din och jag är inne på att göra likadant. Vad kostade isoleringen btw?
Hejsan
Jag har ej kommit ditt ännu i renoveringen det blir sista projektet i huset att få till en ovanvåningen/ loft del.
Så ej kommit fram till lösningen ännu eller fått information ännu hur jag ska gå till. Får väl bli att kontakta någon som kan sånt antar jag.
Spray isoleringen gick på runt 54tusen för 150kvm takyta och gick på en halv dag:) bästa av allt är att man slipper använda plastfolie/ångbroms för det är helt tätt:)
 
Okej!

Jag väntar på offert från foamking (har väntat i 3 veckor) så var mest nyfiken på ungefär vad det hade hamnat. Håller på och väger alternativen :) hur ska du göra på gavlarna? Jag har inte förstått hur man gör med gavelväggarna. Känns som att man måste ha plast där?
 
Kanakas123 Kanakas123 skrev:
Okej!

Jag väntar på offert från foamking (har väntat i 3 veckor) så var mest nyfiken på ungefär vad det hade hamnat. Håller på och väger alternativen :) hur ska du göra på gavlarna? Jag har inte förstått hur man gör med gavelväggarna. Känns som att man måste ha plast där?
Det är Foamking som utfört detta hos mig. Har även tagit dom till spraya grunden innan gjutningen. Är super nöjd med dom, chefen där är kanon att ha göra med. Kan vara att dom
Har mycket vet dom hade fullt upp i Kiruna när jag anlita dom men jag vart på och dom
Löste det:)
Gavlarna ska jag också spraya med foam.
Man ska ej behöva plast alls någonstans. Men välj slutna celler. Finns tydligen öppna med och det ska du ej ha.
Så mina gavlar ska jag riva hann ej det när vi gjorde takbyte då vi gör renoveringen själva. Mina gavlar har blivit skadade av fukt pga läcka vid fönsterna så där av står dom oisolerade. Så jag kommer riva dom och regla upp dom sen sätta utegips sen mineritskiva på det och putsa dom dom. Sen spraya innifrån mellan reglarna och smälla på vad jag nu vill ha för beklädnad där:) Dock ska jag nog köra dubbel tjocklek på foam på
Gavlarna har jag fått för mig är bra så får bli så haha 😁
 
Okej!

Jag hade inte tänkt spraya gavlarna men har likadana stående plank som du. Har fått höra att det är putsade ytterväggar som orginal här men den förra ägaren satte fasadtegel. När jag sedan rev övervåningen såg jag dessa grova träplank i väggen och insåg att det tillför en del potentiella problem. Har ju ingen aning om hur luftspalten ser ut bakom teglet, och ska jag isolera som vanligt inifrån blir det ju

Gips-isolering-träpanel-puts-tegel.

Risken känns överhängande att jag bygger in fukten om jag inte spärrar.

Vågar inte heller riva planken då de ser ut att vara en del av den bärande konstruktionen.
 
För att lösa hanbjälkarna så borde man kunna fundera på att beställa skräddarsydda balkskor/vinkeljärnstjotafräser i kraftigt stålgods av någon smidesverkstad. Dessa skulle i så fall monteras där hanbjälkarna sitter idag och ha upplag för nya hanbjälkar 20 cm upp.
Då skulle du behålla stödpunkterna på samma ställe men få en högre hanbjälke.
Lite svårt att förklara helt i ord, men du kan nog förstå tanken och skissa fram något bra!
 
Det finns inga ritningar på huset, typ planer? Ett alternativ kan vara att lägga in några balkar på lämpliga ställen och eventuellt få bort hanbjälken helt.
 
Kanakas123 Kanakas123 skrev:
Okej!

Jag hade inte tänkt spraya gavlarna men har likadana stående plank som du. Har fått höra att det är putsade ytterväggar som orginal här men den förra ägaren satte fasadtegel. När jag sedan rev övervåningen såg jag dessa grova träplank i väggen och insåg att det tillför en del potentiella problem. Har ju ingen aning om hur luftspalten ser ut bakom teglet, och ska jag isolera som vanligt inifrån blir det ju

Gips-isolering-träpanel-puts-tegel.

Risken känns överhängande att jag bygger in fukten om jag inte spärrar.

Vågar inte heller riva planken då de ser ut att vara en del av den bärande konstruktionen.
Ja mycket möjligt dom bär lita nog här med därav reglar jag upp 60cc på hela gaveln så borde det ta det tänker jag, och sen plocka bort brädorna efter jag reglat😁 ja plast bör du ha om du ej tänker använda foam:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.