Hallå!

Det börjar bli dags att planera vårens bygge - en friggebod åt mig, damen och vovven på föräldrarnas tomt uppe i Hälsingland!
Det ska rymmas två våningssängar, en tv-bänk av någon modell samt plats för någon typ av garderob. Vi har därför bestämt oss för att bygga 15kvm. Mor min har önskemål att ingång samt fönster ska vara på gaveln, och gaveln ska vara bredaste delen av stugan så att säga och även ha en inbyggd altan med plats för något litet bord under taket.

Den kommer väl likna denna, fast utan loft ovanför altanen.
http://www.gnetagalten.se/images/00003/0/ny-byggd-isolerad-friggebod-med-loft_0002-1.jpg

Jag har så svårt att få fram några bra mått. Har ni några idéer på mått samt möblering? Den ska alltså vara bredare än lång så att säga, men ändå rymma möblerna.

Tack på förhand!

EDIT: Tanken är väl att TAKET ska vara 15kvm, alltså innefattas altanen i 15kvm.

Hur säger reglerna förresten, är det 15kvm TAK som är tillåtet eller kan man egentligen bygga 15kvm stuga + tak över altan? Bara en fundering.
 
Du har lite olika byggbeskrivningar på denna länk:
http://www.byggbeskrivningar.se/Byggbeskrivningar/

Jag har byggt en friggebod som har ingång och fönster på gaveln - kommer ej ihåg måtten - men jag har en bild på min blogg, men har inte lagt in när altanen är klar. I den finns trinettkök - skåp och garderob efter högra väggen bredvid dörren - sen finns det säng och bäddsoffa.
http://virkeobilar.blogspot.com/
 
Har kikat runt lite och gjort en liten skiss. Den är exakt 15kvm vilket kanske är lite för stort. Jag vet inte hur man räknar med tanke på att taket därmed kommer att bli lite större än 15kvm.

Hur som helst, vad tror ni om denna modell? Förslag på förändring av mått? Skulle vilja ha det lättmöblerat för två våningssängar. Eventuellt får sängarna stå i vinkel så att det blir mer plats för ev. en garderob och byrå i något hörn... Kanske dörren isåfall inte ska vara på mitten... Hjälp mig! :)

1HZ8yS-5a74a768524fabe00d5c0c9ef3dc9663.jpg
 
Redigerat:
Det är yttermåtten som ska vara max 15m². Takutsprång på upp till 500 mm räknas inte in i dessa mått. Sticker taket däremot ut mer så räknas hela takutsprånget in i ytan. Det går alltså inte att bygga en stor takad veranda och därigenom tänja ut de 15 kvadratmetrarna.
 
Redigerat:
Tänk också på att det finns en maxhöjd från mark på 3 meter. Friggan på din länkade bild måste vara högre, så den är alltså bygglovspliktig.
 
niklasp85 skrev:
Hallå!

Det börjar bli dags att planera vårens bygge - en friggebod åt mig, damen och vovven på föräldrarnas tomt uppe i Hälsingland!
Det ska rymmas två våningssängar, en tv-bänk av någon modell samt plats för någon typ av garderob. Vi har därför bestämt oss för att bygga 15kvm. Mor min har önskemål att ingång samt fönster ska vara på gaveln, och gaveln ska vara bredaste delen av stugan så att säga och även ha en inbyggd altan med plats för något litet bord under taket.

Den kommer väl likna denna, fast utan loft ovanför altanen.
[länk]

Jag har så svårt att få fram några bra mått. Har ni några idéer på mått samt möblering? Den ska alltså vara bredare än lång så att säga, men ändå rymma möblerna.

Tack på förhand!

EDIT: Tanken är väl att TAKET ska vara 15kvm, alltså innefattas altanen i 15kvm.

Hur säger reglerna förresten, är det 15kvm TAK som är tillåtet eller kan man egentligen bygga 15kvm stuga + tak över altan? Bara en fundering.
Saxat från boverket.se

"Hur räknar man ut friggebodens storlek?
Det är friggebodens utvändiga area som räknas. Om taksprångets
horisontella djup är mindre än 50 centimeter räknas det inte in i arean.
Taksprånget är den del av yttertaket som springer ut ovan ytterväggen.
Är det mer än 50 centimeter räknas hela taksprånget in. Detta framgår av
svensk standard SS 02 10 53, som handlar om hur man beräknar arean för
byggnader.
Byggnadshöjden beräknas från markens medelnivå invid byggnaden."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.