Håller på och bygger ett garage på ca 90 m2 och är på gång att beställa belysning.
Har funderat länge på vad och hur mycket armaturer man bör ha för att få en tillfredställande jämn och behaglig belysning.

Ett hett tips är att ladda ner en programvara från DIAlux som heter just DIAlux. www.dialux.com
Ganska avancerad men man får en exakt bild av ljusfördelningen med aktuell valda armaturer. Alla leverantörer finns med.

Alla tänkbara parametrar såsom fönster, färger, material osv läggs in, sedan får man en tydlig layout i både 3D och 2D med ljusförhållandet.

Som någom riktlinje att följa så rekommenderar NUTEK (verket för näringslivsutveckling) följande:
Belysningseffekt max 12W/m2 helst under 10W/m2
Läsplats minst 500 lux
arbetsbord 300 lux
Övriga ytor minst 100 lux.

Med detta i grund är det mycket enkelt att simulera vilken typ av belysning som passar er bäst i den miljö som skall belysas.
 
  • 12philips_4x18w_a.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den första bilden jag bifogade var med både belysning och solljus, därav reflexerna på golvet..

Dessa två bilder visar 1: Dagbelysning, dvs enbart av solljus genom fönster
2: Natt, dvs bara armaturer.

 
  • 12philips_4x18w_dag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och så natt då:
2

 
  • 12philips_4x18w_natt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du visa hur det blir med 26m2 (långsida 9m.)
5 st Armaturer med 2x36W lysrör i varje ;)
 
Häftigt!! Det finns då alla möjliga hjälpprogram nu mera och det e ju bra. :)
 
JanneT5 skrev:
Kan du visa hur det blir med 26m2  (långsida 9m.)
5 st Armaturer med 2x36W lysrör i varje ;)
Hej JanneT5...
Kan göra det.. men för att få en så realistisk bild som möjligt så behöver jag fabrikat och gärna art. nr. på tänkta armaturer, då olika armaturer har varierande funktion.
Ska jag skapa en simulering på garaget i mörk omgivning, dvs utan fönster?

Om du inte har ngn specifik armatur så väljer jag ngn av philips standard. (har samtliga av dessa nerladdad redan)
 
G
Armaturerna efter väggarna snedställes ca 45 grader för att ta vara på ljuset.
Blir en otrolig skillnad mot att dom hänger och lyser rakt ned.
Tex blir hela sidan på ett fordon upplyst,inga skuggor.
 
Verkar lite konstigt med en MAXefekt på 12W/m2 som "belysning" i ett garage. I min värld är ett garage en arbetsplats och då behövs rejält med lyse. Gärna lysrör och från flera håll så man ser det som man jobbar med om man skruvar eller tex slipar eller målar. Eller hur resonerar ni andra? Själv satte jag in 7 st dubbellysrörsarmaturer i mitt 33 kvm garage. Alltså ca 15W/m2 sen är dom kopplade i två grupper så att jag inte behöver tända båda sidor i garaget om jag bara ska in och hämta något. (Min elektriker sa att det var lagomt mycket ljus i en operationssal! ;) Vitmålade väggar och tak hjälper ju också till.... Men det blir nog skitigt/dammigt så småningom och då känns det bra med lite extra ljus. Skulle jag känna mig "bländad" i framtiden kan jag ju alltid skruva ur ett lyrör i varje armatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.