Hej,

Vi har nyss flyttat till hus och behöver stege för olika arbetsmoment inomhus, ex hänga upp lampor, sätta upp tavlor m,m.

Hur hög är vättigt? Räcker Biltema/Jula eller ska man köpa märkes ex Skeppshult?

Det är viktigt att den e lätt att hantera och rubust.
 
  • Gilla
Bo-Gösta Rönnberg
  • Laddar…
Trappstege på tre steg (plattformen är ett steg) har plattformen på ca 60 cm det ger att huvudhöjden på en person som är 1,8m blir 2,4m. Trappstege på fyra steg är ca 80 hög -> 2,6 i huvudhöjd.

Det är praktiskt med verktygshållare/hylla
http://m.clasohlson.com/se/Trappstege/Pr406946000 att lägga skruvar, spikar, hammare, avbitare mm.
 
Tack vi har normal takhöjd så 3steg bör räcka. Den du länkade till, har du någon erfarenhet av den? Stabil?
 
Jag hade valt fyra steg, för det finns gånger då det extra steget är guld värt. Även närmare till verktygen, om du är smart och köper en med verktygshållare.
Jag har en med fyra steg från Biltema. Stabil och gör det den skall.
 
Tack, fick bli snabba ryck så en 4 stegs från classe med skruv hållare. Kändes bra, Skeppshult en var dock inte mer en 60 kr dyrare men då uta skruvlådan, samma max vikt annars. Classes får tolkas som noname då det bara står importen by Clas ohlsson.
 
Kolla så inte aluminiumet färgar av sig.
Har själv erfarenhet av Zarges och Wibe och föredrar den sistnämnda för man blir inte het svart på händerna när man tar i dom...
 
jag har följande stegar och är nöjd med dom

http://www.stegcentralen.se/sv/artiklar/wibe-arbetspall-5000.html
grymt fin att arbeta ifrån om man ska stå en lite längre stund då den har större steg så man kan stå stabilt och jobba. fälls ihop till en kompakt grej med handtag så är enkel att frakta och magasinera.

http://www.stegcentralen.se/sv/artiklar/scando-universalstege-solid-35-m.html
denna är även fin att ha för man kan göra så mycket med den, brukar använda den mest som vanlig stege och som A-stege. funkar fint en liten arbetsbänk med medföljande plåtar.

enda jag saknar är en mindre arbetsbock och en 3delad lång stege
 
Provade stegen från Clas Ohlson idag och den fungerade riktigt bra, höjden var perfekt då man kunde vila knäet på översta steget och ändå nå upp till taket. Skruvhållaren var också ett extra plus som är värt en hel del.

Tittade på ett par till i butik men de ser inte lika "välformade" ut som den från Clas Ohlson, denna är liksom mer rund på utsidan av stolparna vilket gör den bekvämare.

Även stabiliteten kände OK men visst hade det kunnat vara bättre, antar dock att man får då upp en bra bit i pris.

Aluminiumet färgade inte av sig.


Lutte skrev:
jag har följande stegar och är nöjd med dom

[länk]
grymt fin att arbeta ifrån om man ska stå en lite längre stund då den har större steg så man kan stå stabilt och jobba. fälls ihop till en kompakt grej med handtag så är enkel att frakta och magasinera.

[länk]
denna är även fin att ha för man kan göra så mycket med den, brukar använda den mest som vanlig stege och som A-stege. funkar fint en liten arbetsbänk med medföljande plåtar.

enda jag saknar är en mindre arbetsbock och en 3delad lång stege
De där är lite väl dyra stegar, de fungerar säkert perfekt men lite onödigt för simplare jobb som att borra par hål eller sätta upp tavla.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
snowjim skrev:
Provade stegen från Clas Ohlson idag och den fungerade riktigt bra, höjden var perfekt då man kunde vila knäet på översta steget och ändå nå upp till taket. Skruvhållaren var också ett extra plus som är värt en hel del.

Tittade på ett par till i butik men de ser inte lika "välformade" ut som den från Clas Ohlson, denna är liksom mer rund på utsidan av stolparna vilket gör den bekvämare.

Även stabiliteten kände OK men visst hade det kunnat vara bättre, antar dock att man får då upp en bra bit i pris.

Aluminiumet färgade inte av sig.




De där är lite väl dyra stegar, de fungerar säkert perfekt men lite onödigt för simplare jobb som att borra par hål eller sätta upp tavla.

Jo dom är kanske lite dyra men ack så bra stegar som kommer tjäna en hela livet. Men jag har haft tur att kunnat köpa mina förmånligt! Hade inte köpt dom annars.

Men multistegen finns som en biltema variant för 600-700kr kolla in den fast du nu redan köpt en stege, dom är super att använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.