Började kakla badrummsväggen i mitt bygge igår. Första gången jag kaklade och tyckte det gick ok men det var svårt att undvika fogsprång.

Har 20*40 liggande vit kakel, använde 8 mm på kammen. Kanske svårt att se på bilderna men blir säkert mer tydligt när jag fogat.

Finns det några bra knep för får kaklet platt eller måste man använda ett sånt där "tile leveling system" för att få det bra?

Vit kakel som är 20x40 cm monterad på en badrumsvägg, med synliga distanskors och klämverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyuppsatt vit kakel på badrumsvägg med synliga fogsprång och skuggor från belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på vit kakelvägg under installation med synliga fogsprång och en kakelspade i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vattenpass brukar funka tycker jag. Är väggen rak så tycker jag det funka men jah är också en amatör så jag tar med gärba emot tips hehe
 
Det blir ju bättre med system, men det är ju lite mer pill.
 
Sittställning
Wiggle wiggle wiggle bort med all luft som finns under och hitta ett neutralt läge på platta så att säga. Tryckt luft kan fjädra. Är underlaget plant så går det relativt lätt om man har det i händerna
 
P Pappa1986 skrev:
Vattenpass brukar funka tycker jag. Är väggen rak så tycker jag det funka men jah är också en amatör så jag tar med gärba emot tips hehe
Kollar du av med passet eller pressar du det mot plattorna för att det ska bli rakt?
 
Sittställning
Sätt upp en lampa som avslöjar det innan det härdar kom jag på att jag gjorde i köket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.