Hej,
Försöker göra en helt ovetenskaplig undersökning av det här med timspot inför byte av elavtal/bolag när mitt nuvarande månadsrörliga hos Gbg energi går ut och undrar följande:
Ni som har t.ex tibber eller annat bolag i elområde 3 vad fick ni betala,ink moms för bara elen, alltså utan nätfakturan?
Ange gärna i vilken mån du engagerat dig på en skala från 1-5 där 1= inga åtgärder, 2=nån timer här å där, kanske till vv eller annan slukare och 5= att du har helkoll med diverse appar och progran för att styra nästan allt till billiga timmar.
Betalade själv ca 117öre ink moms och elcert för de 556kwh vi gjorde av med i juli och har en årsförbrukning av ca 19000kwh på ca 100kvadrat, direktel med möjlighet att elda i täljstenspis och kedddykasett samt ca 10kvadrat golvvärme i bad å kök, gammal träkåk från 1929.Ingen elbil.

Bara intresserad av er uppfattning om det gåår att spara ngt på helt manuell väg när man inte är så bevandrad i diverse styr och reglerteknik. Har ingen llvp heller pga husets tilltäppta planlösning med vinklar och vrår överallt.
Nån som vill svara så är jag tacksam för all input i detta ämne.
Mvh
Veronica
 
Vill gärna bidra men vet inte hur mycket det hjälper eftersom vi har olika förutsättningar. För det första har vi elbil, för det andra gick llvp som AC nästan dygnet runt i juli.

Skulle uppskatta mig som en 3a på din skala. Jag har koll och startar tvätt, billaddning och liknande på kvällen/natten. I övrigt är det svårt att göra så mycket nu på sommaren. Maten måste ju lagas på ungefärligt fasta tider osv. I vintras höll jag lite mer koll och startade en brasa i kaminen under den dagliga pristoppen vilket sparade ett par tusen kronor i månaden under januari/februari jämfört med chocken i december.

I juli landade jag på 105öre/kwh vilket jag själv tycker är högt. Men hade som sagt AC igång i stort sätt dygnet runt.
 
B
74öre/kWh inkl moms, (exkl. Nätavgift och elskatt.) för juli månad. Se3.

Runt 4 på din skala, finns ett antal timers, smarta prylar, och en hel del tvätt och disk nattetid.
 
coconut
80 öre/kWh

Nånstans mellan 3-4 på din skala. Men eftersom det är ungefär noll i uppvärmingen blir bilden inte så tydlig vad det kommer kosta framåt.
 
Juli slutade på 46öre / kWh inklusive moms.
Då tänker vi på allt gällande beteende mm. Grillat ute istället för att laga mat på spisen om priserna varit onödigt höga. Automatiskt styrning av billaddning och värme till hus. Timer till pool värme.
Solceller på det.
Men vi har också haft igång kyla av huset dygnet runt.
 
juli 92,54
en väldigt låg och konstant förbrukning på ca 4kwh/dag med några toppar på 7Kwh för städ och diskmaskin, ingen uppvärmning igång och ingem matlagning eller tvätt..
en 4-5a skulle jag sätta...

har du inga höglast att styra så är det svårt att spara mkt alltså...
 
A Anderscurl skrev:
Juli slutade på 46öre / kWh inklusive moms.
Då tänker vi på allt gällande beteende mm. Grillat ute istället för att laga mat på spisen om priserna varit onödigt höga. Automatiskt styrning av billaddning och värme till hus. Timer till pool värme.
Solceller på det.
Men vi har också haft igång kyla av huset dygnet runt.
Solceller gör ju dock att det inte går att jämföra. Inte ens om du bara räknar kostnad/köpt kWh istället för kostnad/förbrukad kWh blir det jämförbart eftersom du då aldrig köper el dagtid.

Mina egna solceller blev aktiva precis i månadsskiftet och jag har helt ojämförbara siffror mellan juli och augusti. Och det är då med exakt samma hus, personer och levnadsmönster som innan.
 
A Anaii skrev:
Vill gärna bidra men vet inte hur mycket det hjälper eftersom vi har olika förutsättningar. För det första har vi elbil, för det andra gick llvp som AC nästan dygnet runt i juli.

Skulle uppskatta mig som en 3a på din skala. Jag har koll och startar tvätt, billaddning och liknande på kvällen/natten. I övrigt är det svårt att göra så mycket nu på sommaren. Maten måste ju lagas på ungefärligt fasta tider osv. I vintras höll jag lite mer koll och startade en brasa i kaminen under den dagliga pristoppen vilket sparade ett par tusen kronor i månaden under januari/februari jämfört med chocken i december.

I juli landade jag på 105öre/kwh vilket jag själv tycker är högt. Men hade som sagt AC igång i stort sätt dygnet runt.
Supertacksam för din utförliga beskrivning! Jo, jag vet att förutsättningar alltid skiljer sig åt och försöker bara bilda mig en uppfattning om ungefäär vad jag skulle makta med att göra manuellt eller med enkla medel och om detta skulle ha någon effekt som var värd att kämpa för. Har ju egentligen bara värme och varmvatten och lite tvätt, disk och matlagning att skära i och har redan "övat" på detta sen januari vilket i sin tur gett en medvetenhet och minskad årsförbrukning/uppskattad sådan från ca 24500 till 19000kwh.Men,tycker det är illa nog om snittet skulle hamna på kanske 5kr/kwh det kommande året. I runda slängar 120000kr, för det nödvändigaste i elförbrukning.. Det är mycket pengar.
Juli är ju självklart en dum månad att jämföra då i princip all värme går bort och huset i princip bara har sin grundförbrukning av kyl/frys, några lampor på kvällen och redan nerbantad vv som bara värmt på knappt halvtid.
Jag skall iaf prova vad jag kan åstadkomma. Vedens och raggsockornas tid är här uppenbarligen
Stort tack till dig iaf.
Mvh
Veronica
 
B BSOD skrev:
74öre/kWh inkl moms, (exkl. Nätavgift och elskatt.) för juli månad. Se3.

Runt 4 på din skala, finns ett antal timers, smarta prylar, och en hel del tvätt och disk nattetid.
Tusen tack!
Mvh
Veronica
 
coconut coconut skrev:
80 öre/kWh

Nånstans mellan 3-4 på din skala. Men eftersom det är ungefär noll i uppvärmingen blir bilden inte så tydlig vad det kommer kosta framåt.
Tusen tack!
Mvh
Veronica
 
M MagicFingers skrev:
juli 92,54
en väldigt låg och konstant förbrukning på ca 4kwh/dag med några toppar på 7Kwh för städ och diskmaskin, ingen uppvärmning igång och ingem matlagning eller tvätt..
en 4-5a skulle jag sätta...

har du inga höglast att styra så är det svårt att spara mkt alltså...
Tusen tack!
 
A Anderscurl skrev:
Juli slutade på 46öre / kWh inklusive moms.
Då tänker vi på allt gällande beteende mm. Grillat ute istället för att laga mat på spisen om priserna varit onödigt höga. Automatiskt styrning av billaddning och värme till hus. Timer till pool värme.
Solceller på det.
Men vi har också haft igång kyla av huset dygnet runt.
Tusen tack för svar. Bor i skogen så solcellerna går tyvärr bort här, dom oxå. Ska iaf bli intressant att se om jag kan göra nåågot själv
Mvh
Veronica
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
M MagicFingers skrev:
juli 92,54
en väldigt låg och konstant förbrukning på ca 4kwh/dag med några toppar på 7Kwh för städ och diskmaskin, ingen uppvärmning igång och ingem matlagning eller tvätt..
en 4-5a skulle jag sätta...

har du inga höglast att styra så är det svårt att spara mkt alltså...
Tusen tack!
Jo jag inser att det blir svårt att spara pga detta men skam den som ger sig. Det är iaf nyttigt att få lära sig mer om detta och man måste ju börja nånstans
Mvh
Veronica
 
Det kommer tyvärr inte att bli några rabattpriser på el nattetid i vinter. När det blir kallare och räkningarna blir dyra kommer många att försöka flytta över allt som går till natten. Vilket kommer att göra att det blir dyrt dygnet runt.

Du har 19000kWh i förbrukning på ett 100m2 hus. Det är mycket, det är där du ska börja spara.
 
F Finndjävel skrev:
Det kommer tyvärr inte att bli några rabattpriser på el nattetid i vinter. När det blir kallare och räkningarna blir dyra kommer många att försöka flytta över allt som går till natten. Vilket kommer att göra att det blir dyrt dygnet runt.

Du har 19000kWh i förbrukning på ett 100m2 hus. Det är mycket, det är där du ska börja spara.
Tack så mycket för svar. Jo jag har oxå tänkt på att de billiga nattpriserna kommer att minska/försvinna allteftersom fler och fler vaknar till. Jag vet oxå att 19000 är mycket, fortfarande, då jag sedan januari lyckats banta bort 5500kwh av de 24500kwh det var innan. Dessa 100kvm innefattar även en drös små fristående hus såsom lillstuga, snickarbod och mc-garage som alla måste hållas frostfria tyvärr så där hjälper inte min vedeldning eller sparandet på vv heller. Fönsterbyten, tilläggsisolering och riva upp de gamla golven inne i huset är oxå för stora och kostsamma ingrepp så det enda jag har kvar att spara på är den lilla golvvärmeytan i badrum och kök nu egentligen.. Men det återstår att se.
Mvh
Veronica
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.