Byggarbetsplats utomhus med hjullastare, stenblock, träbockar och murar under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skall renovera en gammal svängkran i trä. Satte ursprungligen upp den för snart 15 år sedan och de två stödbenen samt bommen hade börjat murkna på sina ställen så fick plocka ner den i somras. Däremot hjärtstocken som står rakt upp har klarat sig kanon och är frisk och hård. Så den behöver inte göras om. Har strykt den med roslagsmahogny under sommaren. Ursprungligen har jag bara strykt virket med linolja och antagligen med för långa intervaller. Så skall använda roslagsmahogny denna gång.
Hjärtstocken är ca 5-6 meter hög, stödbenen knappa tio meter och bommen sju meter.
Men till saken, min plan är att nu till hösten fälla tre tallar. Eller då furor hoppas jag. Försöka hitta några mogna med så stor andel kärnved som möjligt. Bor på en ö så har inte hur mycket som helst att välja och vraka ibland.
Därefter barka av dem. Stödbenen skall användas som rundtimmer och bommen skall timras med lite mera plana sidor så att säga. Sedan sätter jag upp kranen och väntar till framåt försommaren/sommaren, beroende på vädret, med att stryka på roslagsmahognyn. Samt efterdragning av spänn-ringar och andra järnbeslag.
Får väl mäta fuktkvoten när det börjar bli dags men det borde väl vara ok att stryka den med roslagsmahogny nästa sommar tycker man. Ifall vädret varit skapligt då.
Skulle gärna få lite åsikter på den planen från folk som kan lite mera än jag kring timring osv.
 
Har man tid så kan man barka dem innan de fälls. Det ger bra impregnering.
 
  • Gilla
Sten-huggarn
  • Laddar…
  • Gilla
Sten-huggarn och 1 till
  • Laddar…
Ja, det hade ju varit det allra bästa.

Men saknar min arbetskompis allt för mycket så är för ivrig för att vänta allt för länge till... :)

Men å andra sidan vill jag inte göra något jag får ångra. Men kommer vara mera flitig med strykningarna av roslagsmahognyn nu när jag den hårda vägen lärt mig att de är röt-känsligare än jag trott.

Det är tiden tills jag kan stryka på första gången jag är orolig för. Men sitter virket uppe i luften och är barkat och/ eller timrat borde det väl klara sig..?

Men det kanske inte har torkat nog på ett år för att strykas? Osäker där.

När jag satte upp den första gången var de opreparerade första året också. Märkte då inga problem. De kom efter kanske 8-10 år. Men rötskyddet var ju otillräckligt det förstår jag ju såhär i efterhand.

Har lyft en del rejält tunga block med den så det var ju inga märkbara problem de första 8-10 åren. Märkte det först på bommen att ljudet när jag knackade på den lät "ihåligt". Det var en lite dryg upptäckt minns jag. :rofl:
 
Jag vill veta mer om hur du byggde svängkranen och vad du bygger :)
 
  • Gilla
Sten-huggarn
  • Laddar…
Hittade lite gamla bilder från då jag slängde ihop den. Kämpade rätt hårt med den minns jag.
Hemgjord träbänk med metallspännanordning och utstående bult på en bakgrund av sågspån och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord sågbock med monterat vevhjul och timmerstock på en grusig mark med nedfallna löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handbyggt snickeriverktyg med kugghjul på en arbetsbänk utomhus, omgivet av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glödande metall på städ i snötäckt utomhusmiljö med hammare redo för smide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stomme av trä på bockar i snö med spån på marken under arbetsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Improviserad träkran för byggprojekt placerad i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbalk med block och talja mot bakgrund av väg och elstolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hemmagjord kran konstruerad av trä och rep vid en stenhög i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal röd traktor med en släpvagn som lyfter en stor sten vid en byggplats med stenar och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.