Vi har byggt nytt timmerhus med timrade knutar.
När huset rests och knutarna kommit på plats, visade det sig att knutarna blir fel.
Dvs de lösa knutarna är inte fel i sig, utan det är det liggande timret, som INTE
börjat med en halvbräda på ena hussidan, utan ligger mitt emot varandra i hörnen.
Då kan man ALDRIG få knutarna rätt, hur man än sätter dom.

Besiktningsmannen tyckte att det bara var ett skönhetsfel, men vi hävdar att det är ett JÄTTEFEL begånget av husleverantören , och att detta kommer att
straffa sig vid ev försäljning.
Ingen vill väl betala fullpris för ett felbyggt hus?

Hur ska vi tackla husleverantören?

Ska vi överklaga besiktningen/besiktningsmannen?
 
ribo500 skrev:
Besiktningsmannen tyckte att det bara var ett skönhetsfel, men vi hävdar att det är ett JÄTTEFEL begånget av husleverantören , och att detta kommer att
straffa sig vid ev försäljning.
Ingen vill väl betala fullpris för ett felbyggt hus?
Det är bara ett skönhetsfel, inte ett fel som påverkar husets tekniska funktion. Jag vet dock inte hur man brukar bedöma problem som har att göra med uppsättning av lösa knutar i låtsastimmerhus. Men i vilket fall är det väl klart att husleverantören har gjort fel, och ni borde få prisavdrag om inte annat.
 
Har inget konkret att tillföra diskussionen, men jag blir nyfiken.

Lösa knutar? Hur funkar detta? Vad håller ihop stockvarven då? Är det släta knutar som det är utstickande knutskallar monterade utanpå? Och i så fall varför?
 
Man bygger med lösa knutar i fjällvärlden numera.
Fråga mig inte varför.
Nu är det inte rundtimmer, utan timmerpanel, kanske därför.
 
Alltså, man måste ju skilja på ett timrat hus och ett regelverkshus med fusktimmerpanel. När man timrar ett hus på riktigt så har knuten en helt vital funktion, när man klär ett hus med timmerimiterande panel är knutarna i huvudsak dekoration.

Att man numera bygger så som du säger i fjällvärlden är ju för att man inte timrar hus särskilt ofta längre, men man eftersträvar det timrade utseendet ändå. Lite som tegelimiterande panel på väggen på en pizzeria.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.