Jag håller på och dealar med en byggare om en större ombyggnation på löpande räkning. Ungefärligt antal timmar uppgår till 1.000 - - 1.200 timmar.

Jag har fått hyfsat stort förtroende för dessa killar. De vill ha 320kr+moms = 400 kr/timme. Givetvis vitt - det är det enda alternativet.

Hur står sig detta timpris i storstockolm idag. Tycker ni det är rimligt. Vad har ni själva betalat?

Tacksam för en liten måttstock från er andra.
 
Det är ett bra pris. En 50-lapp till är det många som vill ha.

Kolla dock vad som tillkommer, och hur tiden beräknas. En del skall ju ha betalt för att de kommer med sin hantverkarbil varje dag + att timpenningen räknas från när de åker från sitt sommarhus i norra roslagen + de kommer tillbringa 2-3 timmar varje dag med att åka runt på byggvaruhus och prata skit med polarna där under förvändning att de samtidigt köpt ett paket spik och tre timmermanspennor.
 
Tycker oxå det låter bra, särskilt om dom är duktiga (= nogranna och effektiva).
 
Hemmakatten
Tycker också att det är ett bra pris. Vi har haft många hantverkare hemma de senaste åren och har därmed jämförelsepriser. (Vi har betalt mer, men är nöjda kunder.) Ta gärna referenser,och kolla dem, innan du bestämmer dig.
Sedan tycker jag swetrots inlägg är ganska onödigt. Att jämnt och ständigt sabla ner hantverkare som kategori tillför i längden inte mycket. Dessutom var det inte det trådskaparen efterfrågade.
 
Snailman
Det var väl möjligen halva Swetrots inlägg som var onödigt.... Första halvan tycker jag verkar mycket relevant. (förutsatt att de gör så ibland)
 
Jag ber om ursäkt om jag trampat hantverkarkollektivet på tårna genom att raljera lite med några rötäggs beteende. Icke desto mindre är det viktigt att man innan man skriver ett avtal om arbete för en halv miljon gör klart för sig vilka extra kostnader som kan tillkomma, och hur tid och liknande beräknas.

Antalet trådar på det här forumet som jag har sett där uppdragsgivare när de får fakturorna blir höggradigt upprörda är många. Min erfarenhet är också att i områden som varit mest överhettade inom byggsektorn så finns det tyvärr också flest lycksökare.
 
Swetrot skrev:
Jag ber om ursäkt om jag trampat hantverkarkollektivet på tårna genom att raljera lite med några rötäggs beteende. Icke desto mindre är det viktigt att man innan man skriver ett avtal om arbete för en halv miljon gör klart för sig vilka extra kostnader som kan tillkomma, och hur tid och liknande beräknas.
Fast är inte lagen ändrad, så om det inte står nedskrivet någonstans så är det köparens ord som gäller och inte hantverkaren, så det är upp till hantverkaren att bevisa att han visst hade klargjort för köparen att milersättning och dessa timmar inte ingick i offerten?

Och om det då kommer en massa extra kostnader på fakturan så är det ju bara att bestrida dessa och hänvisa till tingsrätten.

- M
 
"Bara att"...

Ponera att första fakturan kommer efter två veckors jobb, dvs när sisådär 150-200 timmars arbete är nedlagt. Är man då oense om saker och ting, så blir det inget roligt bygge, och förmodligen inte billigt heller.

Klargör man saker innan, så är det inga bekymmer efteråt, och då kommer man att ha några bekanta som man hälsar på när man möts hela livet sedan istället. Som man rekommenderar till andra, och som man gärna anlitar igen om behov skulle uppstå. Det är oändligt mycket roligare än att tjafsa med skrivelser, tingsrätt, jurister och en massa timmars negativ energi.
 
Swetrot skrev:
Det är ett bra pris. En 50-lapp till är det många som vill ha.

Kolla dock vad som tillkommer, och hur tiden beräknas. En del skall ju ha betalt för att de kommer med sin hantverkarbil varje dag + att timpenningen räknas från när de åker från sitt sommarhus i norra roslagen + de kommer tillbringa 2-3 timmar varje dag med att åka runt på byggvaruhus och prata skit med polarna där under förvändning att de samtidigt köpt ett paket spik och tre timmermanspennor.
:)........:)
 
För er input. Jag har kollat runt lite också med kompisar och priset verkar klart rimligt. De var mkt tydliga med att de inte tar betalt för restiden, vilket jag kände som mkt seriöst eftersom jag inte tänkte på det ens när vi satt och snackade.

Kontrakt kommer skrivas. Hittade bra mall på Konsumentverkets hemsida.
 
Snailman
Lycka till, vi har en liten tendens att bli övertydliga när det kommer frågor från medlemmar med ganska få tidigare inlägg, tex på elforumet är det standard att dessa får upplysningen 'man måste vara behörig för att få göra detta' :) och det är ju på sin plats EN gång i varje tråd, då en del ju kanske inte vet detta...

Så när någon frågar om timpris, så kan det ju vara nyttigt att få info om vad en del kreativa hantverkare kan tänkas debitera för (förutom timpengen) utan att ha avtalat detta i förväg...:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.