Enligt min senaste faktura från Telge så stod det ett pris på elen när jag har timpris, och ville således veta hur man kommer fram till just det priset när man har timpris. Jag fick detta svar;
”Hej xxxxx,
När man har timpris får du ett snittpris på månadens olika timpris.
Ha det bra
Maria”

vad är skillnaden då mellan rörligt pris som också tar månandens medelpris och timpris?

mvh
 
Dom menar nog när dom redovisar ditt elpris så tar dom timprisets medelvärde så dom inte ska redovisa alla timmar separat.
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
De räknar ut ditt totalpris genom att summera timpriset multiplicerat med förbrukningen just den timmen för samtliga timmar i månaden. Sedan tar de ditt totalpris och delar det med totala förbrukning.

Ex:
Timme ett kostar elen 10 öre och du förbrukar 4 kWh.
Timme två kostar elen 47 öre och du förbrukar 2 kWh.

Ditt totalpris blir 0,1*4+0,47*2 = 1,34 kr
Priset på din faktura blir 1,34 kr / 6 kWh = 22,3 öre/kWh
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Om du har telge och timpris, kan du exportera en hel månad från deras sida redovisat per timme.
Denna excel fil kan du sen ladda upp på https://timpriskollen.se/ direkt och jämföra (dock utan moms).
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
De räknar ut ditt totalpris genom att summera timpriset multiplicerat med förbrukningen just den timmen för samtliga timmar i månaden. Sedan tar de ditt totalpris och delar det med totala förbrukning.

Ex:
Timme ett kostar elen 10 öre och du förbrukar 4 kWh.
Timme två kostar elen 47 öre och du förbrukar 2 kWh.

Ditt totalpris blir 0,1*4+0,47*2 = 1,34 kr
Priset på din faktura blir 1,34 kr / 6 kWh = 22,3 öre/kWh
Efter läst ditt inlägg ca. 10 gånger så förstår jag nu. Men låter fortfarande lite märkligt. Men tack för förklaringen och allt borde ju vara i sin ordning, annars hade väl fler klagat ;)
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Med timpris är det din egen elmätares avläsningar som multipliceras med elpriset, och räknas ihop till ett medelvärde för hela månaden.
Med rörligt avtal klumpas du ihop med alla andra som har samma avtal, och så räknas medelvärdet ut för er alla i efterhand, när månaden är slut. Det spelar då väldigt liten roll hur du som individ fördelar din elförbrukning över dygnet.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.