Göran.W
Hej.
Nu kan man köpa el till timpris och det blev jag lite sugen på.
Men frågan är vad tror ni andra om det.
Man kan ju bara till en viss del styra över el förbrukningen till tider elen är billig.
Är det ens lönt att ge sig på det.
Nästa fundering om man kör på som vanligt blir inte då kostnaden som vanligt rörligt eller tänker jag helt fel nu.
 
Hur många kWh där det är möjligt att styra över gör du av med idag?
 
Göran.W
Just nu gör jag av med ca 25 000 kw
Värmepumparna kan man inte göra så mycket åt men dom går mer på natten när elen är billigare än på dagen när det är varmare ute och elen dyrare.
Tvätta och diska kan man göra sent på kvällen eller natten och varmvatten beredaren behöver bara vara på nattetid.
Möjligheten finns även att värma huset med ved pannan dagtid.
Spar potentialen finns men frågan är det lönt att hoppa på timpris eller snarare är det värt mödan för man får ju ha lite koll på elpriset.
Är rätt klyven så ider och tankar tas tacksamt emot.
 
Lyfter denna tråden då detta diskuterats på radio och i pressen de senaste dagarna. Jag har snabbt tittat på några exempelveckor enligt denna länk:
http://www.vattenfall.se/sv/timpris-pa-elborsen.htm

Min bedömning av priserna under några veckor som jag tittat på under vintern 2013 och denna vinter (så här långt) är att det är billigare att köpa till rörligt pris än att köpa till timpris. Jag blev ytterst besviken över detta då jag har ett system med hemautomatisering som skulle kunna låta mig styra över detta på ett enkelt sätt...

Finns det någon annan som tittat på detta och kommit fram till ett annat resultat?
 
Rent logiskt så skall det ju inte vara billigare med timpris, såvida du inte kan åstadkomma en tidsfördelning av din konsumtion som avsevärt skiljer sig ifrån det "normala". En vanlig taxa är ju baserad på en viss normalfördelning av hushållens förbrukning över dygnet. Om du då har timdebitering istället så måste ju det faktum att elpriset är högre, och ställer högre krav på elnätet under tider med högförbrukning slå igenom.

OM du då kan lägga över en avsevärd del av förbrukningen till lågkostnadstid så blir det totalt billigare.

Men att ex. köra tvättmaskinen på natten ger dålig utdelning. Tvättmaskinen står kanske för 1% av din årsförbrukning. En tydlig vinst skulle man troligen få om det gick att värma upp ack tankar med hela dagsförbrukningen av värme under natten. men då börjar investeringskostnaden bli avsevärd. och ett sådant förfarande ökar också värmeförlusterna.
 
Jag har ofrivilligt provat detta när fortum utan mitt medgivande gått över till timmätning av min fastighet. Detta har man ett par månader senare fått korrigera. Det har skett dels vid årsskiftet sedan under sen vår. Vid båda tillfällena har skillnaden mellan tim och månadsmätning varit ytterst liten men risken för högre kostnader förstås större.

Om jag kunde styra när jag förbrukade el tycker jag detta är en bra grej, men det har jag mycket begränsade möjligheter att göra i praktiken.
 
Jag körde timpris april-september i år och sparade knappt 200 kr jämfört med vanligt rörligt.

Då det hela var ett experiment för att få fram jämförbara data så var familjen inte informerad och förbrukade som vanligt. Det enda jag gjorde medvetet under denna period var att köra DM/TT/TM under lågpristid.

Eftersom min besparing var så liten under sommaren så bedömer jag det som helt utsiktslöst att kunna spara pengar på timdebitering under vintern då en mycket större andel av förbrukningen ligger under höglasttid. Jag har därför ett bundet avtal (30 öre) nu under vintern.

Att försöka styra en värmepump efter elpriset är tyvärr meningslöst eftersom den då bara får arbeta hårdare (lägre COP), och dessutom riskerar att inte orka med den högre belastningen.

Till våren blir det dock timdebitering igen. Många bäckar små..
 
Är man egenföretagare och har maskiner i garaget och vill/kan jobba på nätterna så kan man nog spara sig en hacka. Frågan är om det är värt de "få" kronor man kan spara på detta.

Tror mer på att dra ut laddare till telefoner och sånt istället
 
...är att lura min elpanna (FLVV) till att höja temperaturen inne på natten och låta den sjunka på dagen (differens på ca två grader), samt att jag tänker mig att sänka varvtalet på ventilationen under dagtid också. Tvätt, tork och disk går redan på kvällar och nätter. Handdukstork och golvvärme går bara på kvällar och nätter. Jag tänker mig också att övervaka när elpriset är högre än dygnsmedel för att få bättre incitament för att elda i kaminen då...

Med allt detta, så borde man kunna få ned kostnaden, men när jag tittar på timpriserna så verkar månadsmedel ändå vara ett ganska attraktivt pris ändå. Jag gör bara av med ca 17 000 kWh per år och uppskattar att jag maximalt skulle kunna sänka kostnaden med ca 10%, men frågan är om man når dit ens...
 
Göran.W
Jag skrotade det med timpris utan det blev fast i 3 år för 37,5 öre ingen bra affär just nu med tanke på det rörliga elpriset just nu men jag har 33 månader till att räkna hem det och det lär jag göra för just nu är det underskott i vatten magasinen för det har varit dåligt tillrinning och ovanpå det har det varit tillrinning 3 veckor längre än normalt så vårfloden kan bli mindre än normalt med.
Kan bli intressant och se vad som händer när det blir kallt.
 
Jag tror att det kan vara något om man har en elbil som man kör mycket med, typ pendlar långt. Annars vette katten om konsumenten har så mycket att vinna.

För att utnyttja den fulla potentialen med timdebitering krävs kanske smarta elnät så att grejerna i hemmet själv kan anpassa sig efter elpriset, typ blockera elpatronen någon timme om det skulle råda effektbrist i landet eller så.
 
Var man seriös när det gällde att minska effektbehovet och därmed belastningen på generatorer och överföringsnät så borde det vara timdebitering även på elnätet. Uppenbarligen är dock inte nätbolagen intresserade av detta.

Här på Gotland drivs ett forsknings- och försöksprojekt med smarta elnät. Jag anmälde mej, men hoppade sedan av så snart jag förstod att Gotlands Energi (Vattenfall till 75%) inte var villiga att införa timdebitering på sina egna nätpriser under försöksperioden. Istället lade man på en "förstärkningsfaktor" för att öka volatiliteten på energipriset och dumpade hela risken på oss som anmält oss som försökskaniner.

Helt uppenbart har Vattenfall ingen avsikt att göra något elnätspriserna. Inte ens under ett forskningsprojekt.

Då tackade jag för mej. :mad:
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min bedömning av priserna under några veckor som jag tittat på under vintern 2013 och denna vinter (så här långt) är att det är billigare att köpa till rörligt pris än att köpa till timpris. [...] Finns det någon annan som tittat på detta och kommit fram till ett annat resultat?
Ja, jag vet att tråden är lite gammal men den luktar inte dåligt. Inget mögel på den heller.

Jag fick ett ryck för ett par dagar sedan och började också fundera på detta. Frun och jag satt och diskutera lite intressanta projekt för den kommande vintern, nu när vi blivit med hus med bergvärme. Vi pratade då om att styra över belastning till lågkostnadstider. Sett över tid (Nordpool ger mig bara data för två år tillbaka, så det är vad jag har haft att tillgå) så varierar priset mer under vintern och mellan dag och natt. Vi har också tidstariff vilket innebär att vår elöverföringskostnad är 70 öre per kWh kl 06–23 från första november till sista mars och 18.5 öre annars. Tittar man på bara den rörliga kostnaden(1) så varierar den i genomsnitt mellan ca 105 öre under högtarifftid till ca 46 öre under lågtarifftid, under november tom mars.

I alla fall med Vattenfall så är det "vanliga" rörliga priset beräknat så att man betalar Vattenfalls genomsnittliga kostnad; om ens egen elförbrukning är fördelad exakt som genomsnittskunden så betalar man alltså samma som med timdebitering och om man själv snålar in på dagtid så betalar man mer än man hade gjort med timdebitering, och så vidare. Detta innebär alltså att om vi förutsätter att vi använder el ungefär som den genomsnittliga personen så betalar vi ungefär samma med timdebitering som med vanlig utsmetad månadskostnad.

Vi kommer, som de flesta andra elkonsumenter, inte att sluta laga mat innan kl 22. Däremot så räknar vi med att ha några större förbrukare som vi kan styra om till lågpristider: tvättmaskin, diskmaskin och bil. Om vi gör det i högre utsträckning än genomsnittskunden så kommer vi spara pengar. Uppvärmning står för en stor del av kostnaden, och här inbillar jag mig att det finns pengar att spara. Om vi för ett ögonblick bortser från att åsikterna om huruvida periodisk sänkning av temperaturen är lönsamt eller inte (genomsnittet av åsikterna på detta forum blir ungefär noll :)) så är ju just elprisets variation över tid en extra intressant faktor. Eftersom det varierar så mycket så kan man under rätt förutsättningar
  • minska kostnaden trots att COP går ner något, om man tror att den gör det eller
  • minska kostnaden trots att COP är oförändrat, om man tror att den är det eller
  • minska kostnaden trots att ... öh, hmm ... COP går upp, för de som nu tror att den gör det.
För vårt område så sparar man i runda slängar 50 öre/kWh för varje timme som man kan flytta till lågkostnadstid. Säg att vår VP drar 2 kW och vi stänger av den mellan 20 och 22, och säg att den totala förbrukningen är oförändrad. Då sparar vi 2 kronor om dagen. För några hundralappar kan man köpa ganska lite glass, men så gillar jag glass också.

(1) Avgift per kWh till nät- och elbolag, minus elcertifikat och exklusive moms.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.