Hej,

Håller på att bli tokig på vad jag ska välja. Ska bygga en liten stuga på 20m2 med loft, har letat och hört mig för och får olika svar överallt. Jag står alltså inför att bygga lösvirke med allt det innebär, ritning, kaplista etc etc kontra köpa ett färdigt hus.

Några jag pratat med i byggsvängen menar att lösvirke blir billigast "Ojaaa mycket billigare" säger de. Men jag är inte själv snickare och tänker därför på allt runt omkring som för en byggare är givet.

Så då har jag tittat på färdiga objekt, hittat en leverantör av timmerstugor i närheten där jag bor. Han har en stuga med exakt de mått jag tänkt mig. Priset på stugan är 48000 oisolerad är som sagt en timmerstuga kolla här: http://www.blocket.se/vi/13278650.htm?ca=14_s

Jag får en uppfattning att en timmerstuga är mer rejäl än tex folkstuga (polarhus)?

Så min fråga är igentligen är det ett schyst pris för en färdig stuga?

Tacksam för era åsikter!

Mvh

Magnus
 
Har du tänkt att stugan ska vara vinterbonad? Det spelar stor roll för vad som är enkelt/billigt.
 
Vad ingår i priset? är stugan komplett eller endast timmerstommen?
 
Tanken är att vi ska kunna bo i den på vintern. Jag såg framför mig att köpa stugan som den är och sedan isolera invändigt. Berättade för han som bygger stugan att jag tänkt isolera. Då sa han att det som inte följer med är golv utan igentligen bara bjälklaget. I överigt ingår allt på bilden, fönster dörrar tak etc.
 
Mikael_L
Caboden har hyfsat attraktiva stugor med.
http://www.caboden.se/
Priset likanr dock det du har för timmerstugan.
Det verkar som att cabodens stugor är hyfsat kompletta förutom isolering samt takplåten.

Regeltjockleken som standard medger ingen vidare bra isolering, 95mm vägg och 170mm tak. Dagens åretrunt hus byggs som regel med minst det dubbla.
Men korsregla insidan med 45x45 och isolera mellanrummet + minst 100mm extra på taket så blir det hyggligt iaf. Det är ändock ett litet hus.