Hej,

Håller på att bli tokig på vad jag ska välja. Ska bygga en liten stuga på 20m2 med loft, har letat och hört mig för och får olika svar överallt. Jag står alltså inför att bygga lösvirke med allt det innebär, ritning, kaplista etc etc kontra köpa ett färdigt hus.

Några jag pratat med i byggsvängen menar att lösvirke blir billigast "Ojaaa mycket billigare" säger de. Men jag är inte själv snickare och tänker därför på allt runt omkring som för en byggare är givet.

Så då har jag tittat på färdiga objekt, hittat en leverantör av timmerstugor i närheten där jag bor. Han har en stuga med exakt de mått jag tänkt mig. Priset på stugan är 48000 oisolerad är som sagt en timmerstuga kolla här: http://www.blocket.se/vi/13278650.htm?ca=14_s

Jag får en uppfattning att en timmerstuga är mer rejäl än tex folkstuga (polarhus)?

Så min fråga är igentligen är det ett schyst pris för en färdig stuga?

Tacksam för era åsikter!

Mvh

Magnus
 
Har du tänkt att stugan ska vara vinterbonad? Det spelar stor roll för vad som är enkelt/billigt.
 
Vad ingår i priset? är stugan komplett eller endast timmerstommen?
 
Tanken är att vi ska kunna bo i den på vintern. Jag såg framför mig att köpa stugan som den är och sedan isolera invändigt. Berättade för han som bygger stugan att jag tänkt isolera. Då sa han att det som inte följer med är golv utan igentligen bara bjälklaget. I överigt ingår allt på bilden, fönster dörrar tak etc.
 
Mikael_L
Caboden har hyfsat attraktiva stugor med.
http://www.caboden.se/
Priset likanr dock det du har för timmerstugan.
Det verkar som att cabodens stugor är hyfsat kompletta förutom isolering samt takplåten.

Regeltjockleken som standard medger ingen vidare bra isolering, 95mm vägg och 170mm tak. Dagens åretrunt hus byggs som regel med minst det dubbla.
Men korsregla insidan med 45x45 och isolera mellanrummet + minst 100mm extra på taket så blir det hyggligt iaf. Det är ändock ett litet hus.

Att köpa en färdig sats med t.ex. Caboden blir förvisso dyrare än lösvirke (gissar på 10-20.000), men glöm inte att caboden sätter du kanske upp på en helg, menas lösvirke får du kanske snickra på i ett par veckor. Den tiden kan du tjäna pengar på ditt vanliga jobb istället.

Det finns antagligen fler intressanta aktörer, jag vill minnas att någon tillverkare hade stugor som heter tolvan, arton osv, olika nummer bara. Någon som vet vilka jag menar?
 
Jag är inte så säker på att ett lösvirkeshus blir så mycket billigare såvida du inte kan köpa virket till mycket rabatterat pris. Priset på lösvirke har stiget kraftigt. Min uppfattning är att köper man en byggsats så får du mycket för pengarna. Själv byggde jag mitt fritidshus (40 kvm) för ca 10 år sedan och då inköpt som en byggsats från Jörnträ. Jörnträ levererar profilerade timmerpanel som är snygg och lätt att sätta upp för en icke byggnadssnickare. Håller nu på och bygger en bastustuga från samma leverantör.

Tycker att det verkar vara en helt OK pris för din stuga och den är snygg också.

Med vänlig hälsning/Tigersågen
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Det finns antagligen fler intressanta aktörer, jag vill minnas att någon tillverkare hade stugor som heter tolvan, arton osv, olika nummer bara. Någon som vet vilka jag menar?
http://www.skidstahus.se/ var det jag tänkte på. Jag hittar dock ingen prislista på deras hemsida, men jag har inte letat så mycket !!!
 
När jag letade och kolla lösvirke jmf färdigt så slutade det med CAboden.
Det blev tom billigare om jag räknade med ca 5-10% spill.

Min stuga tog 5man 2 dagar att resa - det hade jag nog inte klarat med lösvirke.

Jag kollade också på timmerhus, jag gillar känslan. Skall man köra timmer utan isolering och invändig väggbekl. så är det nog minst 70-120mm timmer som gäller, iaf när jag kolla upp vad motsvarande 95mm mineralull skulle innebära, och då förstås bara för fritidsboende annars lär värmeräkningarna spritta iväg.

De fördelar jag har upplevt med färdigbeställt hus är:
- snabb montering
- färdigsågade delar (mindre risk för att göra fel, minimalt med spill)
- Allt lev. direkt (slipper åka omkring och göra massa extra inköp på saker man "glömt")

Nackdelar:
- Tillval blir dyrare än lösvirke. Tex takskiljde det nästa 9000 kr på för mitt 45 kvm hus. Men sånt kan man ju köpa separat :)
- Man får det inte designat exakt som man vill

Jag har köpt innerväggar, yttertak, samt en tillbyggnad(byggs iof nästa år) separat.


/K
 
Tack för alla svar!

Huset är ny beställt och jag har fått suverän service och hjälp. Det blev tillslut 3"x2 med isolering imellan. Samt att han kunde anpassa huset till mina plint som håller måtten 4400x5200.

Dessutom valde jag till ett fönster till ett rimligt pris. Så jag är mycket nöjd med hela lösningen, snabb leverans dessutom redan runt v.41 kommer det.

Så jag är helnöjd än sålänge, fått precis som jag vill ha det till ett bra pris!

Mvh

Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.