vi har ett torp på vår gård som är i kanon-skick så när som på södra väggen vilken efter närmare kontroll är helt slut.. jag måste med andra ord byta nästan hela gaveln, som jag ser det så har jag två vägar att gå:

1. Försiktigt plocka ut det dåliga timmret och ersätt med nytt timmer..

2. Bila väck allt dåligt med motorsågen och bygg ny vägg med reglar och modern byggteknik..

Jag lägger inget värde i att renovera med gammla tekniker och sådant, jag vill att det skall funka och att det skall bli bra! Jag söker tips, råd och funderingar..

Finns det bra ställen på nätet om den typen av renoveringar.. det här stället verkar mest behandla "modernare" eller nybygge...
 
Jag skulle i din situation försöka lösa problemet med gammaldags teknik, i alla fall. Det beror på hur torpet är i övrigt, men har det stått där länge med den gamla byggtekniken så står det nog lägre om du håller dig till den.

Är torpet knuttimrat kan det bli lite bökigt att blanda in en ny byggteknik. Är verkligen timret helt förstört? Risken finns ju att du river väggen och står där med ett gigantiskt plockepin.

Vill du kan du ju rådfråga någon på Nacka eller Gysinge byggnadsvård. De har också webbplatser som du kan titta på.

Lycka till och lägg gärna ut bilder på ditt projekt!

Vimsan, nybliven torp-ägare
 
Menar du verkligen att det är en timrad byggnad? Håller i så fall absolut med om att det verkar mycket vanskilt/totalt omöjligt att blanda in ny byggteknik - jag antar att du vet hur timmerstommen håller ihop sig själv(knutarna!!!). Det är ju liksom inte bara att ta bort en vägg och så står de övriga 3 kvar, det vet t.o.m. en amatör som jag...

Är det en timrad byggnad låter det också mkt konstigt att en vägg skulle vara helt "slut" - har hört talas om folk som fått byta ett par-tre stockvarv i värsta fall, plus lappa lite under fönstren. Jag antar att du har stuckit i samtliga stockvarv med ett vasst verktyg och att det inte bara var yttersta cm som var dålig? I så fall behöver du nästan inte göra något alls.

Till saken: Oavsett vad det är för byggteknik så finns gott om hjälp att få, men du ska se till att du får hjälp av någon som faktiskt kan det här med gamla hus. Chansen är nämligen stor att skadorna inte alls är så farliga som de ser ut - och sådana som kan gamla byggtekniker kan ofta det här med att lappa och laga, så behöver du inte göra alltför mycket!

Om du inte bor i närheten av just Nacka eller Gysinge skulle jag kontakta Länsstyrelsen kulturmiljöenhet eller länsmuseet och be dem om råd. Vi har precis gjort det, eftersom vi är spekulanter på ett gammalt renoveringsobjekt. Vi fick ut en jätteduktig timmerman som tittade igenom hela stommen och förklarade hur allt är konstruerat och hur vi lämpligen lagar det hela billigt och bra. Det kostade under 1000-lappen och var värt varenda spänn, men jag tror att man ofta kan få sådan rådgivning gratis också.

Vill du tjuvstarta så kan du läsa på lite här också: http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/bygg2.cfm?in_idnr=9 Klickar du i högerspalten så finns lite om renovering där också.

 
nejfan ;D de e inget "riktigt" timmerhus.. där är timmer i väggarna.. tyvärr så är det ganska mykket som e dåligt då fönster på båda våningarna varit dåliga..
 
Men vad i jösse namn är det för konstruktion då? "Timmer i väggarna, men inget "riktigt" timmerhus" -vad menar du med det? Liggtimmer fast med släta knutar? Restimmer? Plankstomme? Du får allt vara mycket mer konkret om du ska kuna få någon hjälp!

Hur som helst så kvarstår mitt råd: är det ett äldre hus, säg 1800-tal eller 1900-talets första år, och du själv inte är van så skulle jag ta hjälp av en kunnig person - inte nödvändigtvis för att göra själva jobbet, utan för att förklara och ge råd.
 
Sara_B skrev:
Men vad i jösse namn är det för konstruktion då? "Timmer i väggarna, men inget "riktigt" timmerhus" -vad menar du med det? Liggtimmer fast med släta knutar? Restimmer? Plankstomme? Du får allt vara mycket mer konkret om du ska kuna få någon hjälp!
det e inte alltid så lätt med terminologin.. det är inte ett knuttimmrat.. det är liggande samt stående timmer under fönsterna med plank på utsidan och det är ett sekelskiftestorp... men som sagt, praktiska råd på plats e nog att föredra.. ;)
 
Ursäkta, tog i lite onödigt mycket tror jag. För visst är terminologin krånglig ;D!
Men länken är bra för det också - där kan man läsa vad som är vad!
 
Prata med Öhmans. De jobbar över större delen av sverige och gör allt från modern konstruktion till konserveringsarbeten åt länstyrelsen.

Hemsida http://www.ohmans.com
 
Sara_B skrev:
Ursäkta, tog i lite onödigt mycket tror jag. För visst är terminologin krånglig ;D!
Men länken är bra för det också - där kan man läsa vad som är vad!
jag överlever nog ;D

Takkar för en i övrigt grymt bra länk..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.