Hej, har precis tagit fram timmerväggen i köket i stugan. Den är inte mot någon av stugans utsidor utan står mellan kök och hall då det tidigare gjorts en utbyggnad. Min fråga är hur jag ska behandla den. Vill nog helst ha kvar den som den är, men den behöver snyggas till. Hur jämnar jag till den bäst? Med slipmaskin? Är linolja ett bra alternativ? Finns just nu en del rätt tjocka sprickor. Vad kan jag fylla dessa med? Känns som det behöver tätas i alla fall mot hörnen, då mössen redan hittat nya vägar. Mycket tacksam för råd.
 
  • timmervägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill du ha den som den är vill du också ha sprickorna! Du kan täta hörnen med lerbruk.
 
Med som den är menar jag att timrets karaktär ska finnas kvar, inte målas över eller att mellanrummen ska "spacklas igen". Finns däremot andra sprickor och lagningar i efterhand som skulle kunna fixas till något. Och generösa hål för mössen. Ja, kanske lerbruk är en väg. Någon som har tips på ytbehandling?
 
Byggnadsvårdssvaret är att den skall täckas med något, för det är inte historiskt med råa timmerväggar inomhus. Att pappspänna väggen är en gammal metod som är överkomlig att genomföra.

Det går givetvis att jämna till den med slipmaskin, men det lär vara ett stort jobb. Sedan är frågan hur du vill ha det. Det finns en massa skrymslen där du troligen inte kan få till samma färg som det nyslipade. Skall du måla det eller vill du ha trärent?
 
Förstår svaret, har som sagt tagit bort skivorna som dolt denna vägg och har inte för avsikt att dölja den igen. Vill ha det trärent, men få bort det gråa lagringarna som syns på bilden och även stickiga ojämnheter. Vill få fram en slät mjuk yta. Där undrar jag om linolja är ett alternativ?
 
efter slipningen då förstås. Det behöver inte vara lika färg överallt!
 
Inspiration:
Kapellet i Uddeholm som är av timmer har de sandblästrat. Under några år var den sädlager (innan dess var det kyrka i N:a Råda), så det sitter sädkorn kvar i springorna.

Slipa på vanligt sätt är ju svårt med alla ojämnheter och springor.

http://www.kyrkokartan.se/0469877/images/469877_86931660
 
  • Gilla
braneby och 1 till
  • Laddar…
Linolja ger en tåligare yta och en mörkare ton åt träet. Det är ett bra träskydd, men ytan kommer ändå att vara svår att hålla ren tack vare alla skrymslen. Jag tror för övrigt också på blästring för att få ytan ren.
 
Stort tack för alla svar!
 
Förslag på hur jag kan slipa eller på annat vis få bort huggmärken mottages tacksamt.
 
Huggmärken visar väl bara på att det är fint hantverk. Ta bort ev. stickor och låt det andra vara ?
 
  • Gilla
Petra Mehrens
  • Laddar…
mm, ja kanske det...
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Petra, varför vill du så gärna ha fram timret? Som Avemo säger var aldrig avsikten att timmerväggar skulle synas, därför behandlades de inte. Att blästra en gammal timmervägg för att få fram en onaturlig, mjukgjord, yta känns helt fel. Jag röstar för pappspänning + tapet, alternativt om du sätter pärlspont och målar med linoljefärg så får du också en genuin känsla.
 
Jag förstår att avsikten förr inte var att låta timret vara synligt. Timmer väggar är fantastiskt vackra och i min värld är de synd att dölja. Hela min stuga är timrad och allt timmer är dolt förutom denna vägg i köket som jag nu tagit fram och som inte vetter mot någon utsida. För mig finns det knappast något annat som kan ge ett rum mer karaktär än timmer. Och det får räcka så med en enda vägg. Jag har inga planer på att ta fram resten. Jag har stor respekt för bevarande av de gamla tillvägagångssätten. Avsikten då och min avsikt kanske inte stämmer överens, men det beror förmodligen på att det är en annan tid nu. Jag känner inte att jag går emot äldre principer, snarare tvärtom, känner jag att de hedrar dem som byggt så fint. Med det sagt tar jag gärna emot fler kommentarer från er kunniga. Blästring blir det inte!!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Du frågar i ett byggnadsvårdsforum. Vill du ha råd om hur man förvanskar originalet bör du nog fråga i ett annat forum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.