Har under flera års tid haft en tanke att skaffa någon sorts timmerjigg/minisågverk. Har inga planer på att såga i någon större omfattning då jag inte har något större skogsskifte, utan det kommer att bli någon stock per år när man fäller ett träd på tomten.

Eldar endast för trivsel så det blir även lätt en överproduktion av ved från ett enda träd. Bättre att kapa upp det till virke istället tänker jag. Har inte heller några större krav på exakt precision, duger med "vedbodsämnen". Främst är det väl reglar jag tänkt såga eftersom det blir i en sådan liten skala, det finns alltid användning för nån enstaka 2x4" eller 2x6".

Har kikat lite på timmerjigg från Logosol och Alaskan mill small från Granberg. Även Julas jigg samt liknande "noname" jiggar från typ Amazon. En fördel är om det är enkelt och snabbt att rigga upp, annars kanske man tröttnar och önskar att man köpt ett riktigt sågverk från början. Rent spontant känns det som att Granberg och Julas jiggar kräver en något enklare riggning på stocken.

Julas jigg med sitt ringa pris är såklart lockande, men det finns inga recensioner om den. Någon som har en sådan eller någon liknande kinajigg? Är ni nöjda?

Sågen jag tänkt använda är en Husqvarna 350 (50cc) med 13" svärd. Kan utöka med längre svärd vid behov. Klyvning av den slutliga bredden kan jag göra med bordssåg eller cirkelsåg med skena.

https://www.clasohlson.com/se/Timmerjigg-Logosol/p/30-8980
https://skogma.se/p/granberg-alaskan-small-logg-mill-timmerjigg/240085/
https://www.jula.se/catalog/tradgar...sagstillbehor/timmerjigg-for-motorsag-024340/
 
Fundera på hur du ska göra dom första 2 sågningarna och utgå från den jigg som du tycker verkar lättast att börja såga med.

Egentligen skulle du behöva en större såg men den kanske klarar sig om det bara är någon gång per år. Kom ihåg att ställa förgasaren för klyvsågning.
 
  • Gilla
Alatan
  • Laddar…
Jag har logosoljiggen och den har funkat bra till några plank. Lite meck blir det ju, men det är det värt när man ser planken!
Jag ville ha okantade plank, så det blev mer meck per plank jämfört med om du ska körs okantat.
Byt kedja till en för klyvning och ta det lugnt när du sågar, för det tar tid. Skärp kedjan ofta.
Kraftig såg är att rekommendera, jag har en Echo 620 och det gick tungt. Fick tanka efter en halv planka... 😀
 
  • Motorsåg monterad på ett sågverk för att klyva en okantad trädplanka utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alatan
  • Laddar…
Tack för svar. Hur gör du för att sänka till nästa steg i det läget på bilden? Behöver du montera om skenan? För det ser ut som att sågen nu ligger i bott.

Om vi sen bortser från själva jiggen en stund och kollar på kedjor för ändamålet.
Mitt 13" svärd kanske blir i det minsta laget. Så en 16" eller 18" skulle nog passa bättre, men då kommer vi till problemet att det blir ännu mer tungdrivet med ett längre svärd. Skulle en full skip kedja vara till fördel då?

Eller tänker jag fel, att det kanske istället tar ännu längre tid att avverka och sågen får jobba ännu hårdare pga det i slutändan?

Produkterna jag funderar på.

https://redskapsboden.se/svard/svard-13-till-20-0325-15mm-0058-oregon-controlcut-versacut-k095
https://redskapsboden.se/kedjor/klyvkedja-full-skip-0325-15mm-0058-panther

Jag har sökt lite mer och hittade en gammal tråd på ett annat forum, där en användare körde med just en Husqvarna 350 och ett 18" svärd och verkade vara nöjd. Så helt kört ser det inte ut att vara.
 
Hann nu se på dina länkar. Julajiggen och liknande modeller tar bort mera av svärdslängden än timmerjiggen. Dom är dock troligen stabilare att såga med då jiggen är fast i själva svärdet på 2 ställen.

Sen undrar jag varför du vill göra det? Är det för att spara pengar på att behöva köpa mindre byggvirke av tall och gran så är det nog ingen större idé. Vill du göra det för att du har lite ovanligare träd att såga snickerivirke av så kan det säkert vara värt det. Eller bara för att det är roligt är också en bra anledning. Själv önskar jag att jag hann såga mera brädor och plank men det är för att jag tycker det är roligt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N Niq skrev:
Hann nu se på dina länkar. Julajiggen och liknande modeller tar bort mera av svärdslängden än timmerjiggen. Dom är dock troligen stabilare att såga med då jiggen är fast i själva svärdet på 2 ställen.

Sen undrar jag varför du vill göra det? Är det för att spara pengar på att behöva köpa mindre byggvirke av tall och gran så är det nog ingen större idé. Vill du göra det för att du har lite ovanligare träd att såga snickerivirke av så kan det säkert vara värt det. Eller bara för att det är roligt är också en bra anledning. Själv önskar jag att jag hann såga mera brädor och plank men det är för att jag tycker det är roligt.
Ja det lutar faktiskt åt Julajiggen, finns lite olika märken tex Norrköping från Puuilo.se och alla är nog samma produkt. Verkar vara en oerhört populär mojäng i Finland. Har hittat otaliga finska Youtubeklipp där de testkör dessa jiggar. Tyvärr kan jag inte finska så det säger mig inte så mycket, men av bilderna att döma verkar det funka gott trots 50cc kinasågar och långa svärd.

Det är nog mest för att det låter som en rolig grej att såga lite eget virke.
 
C
Alatan Alatan skrev:
Ja det lutar faktiskt åt Julajiggen,
Håller med @Niq där, man får definitivt maxa svärdslängden med denna jigg.
Vad som förbryllar mig är också att det inte stor ett jota om hur det är tänkt att man skall använda jiggen, vare sig i produktbeskrivningen eller i bruksanvisningen?! Bara hur man skall montera ihop den.

Nu kanske det finns gott om uppslag och tips på annat håll, men lite märkligt ändå...
 
C cpalm skrev:
Håller med @Niq där, man får definitivt maxa svärdslängden med denna jigg.
Vad som förbryllar mig är också att det inte stor ett jota om hur det är tänkt att man skall använda jiggen, vare sig i produktbeskrivningen eller i bruksanvisningen?! Bara hur man skall montera ihop den.

Nu kanske det finns gott om uppslag och tips på annat håll, men lite märkligt ändå...
20" är det längsta svärdet på Sägenspezi med rätt delning, för ynka 22€ och till synes bra kvalitet. Då bör jag få ca 35cm (svärdlängd -15cm) användbar bredd. Maxa med 24" kanske vore bäst, men det tänjer nog på gränserna rejält (Och betydligt dyrare).

Nyss nämnda hemsida hade inte 0.325 klyvkedjor, så då återstår full skip kedjan alt Granbergs specialkedja.

Mycket knapphändig information javisst.. Dock har faktiskt Puulios Norrköping en relativt innehållsrik manual där även kraftigt böjda stockar avhandlas, det förvånade mig lite.
 
Alatan Alatan skrev:
20" är det längsta svärdet på Sägenspezi med rätt delning, för ynka 22€ och till synes bra kvalitet. Då bör jag få ca 35cm (svärdlängd -15cm) användbar bredd. Maxa med 24" kanske vore bäst, men det tänjer nog på gränserna rejält (Och betydligt dyrare).

Nyss nämnda hemsida hade inte 0.325 klyvkedjor, så då återstår full skip kedjan alt Granbergs specialkedja.

Mycket knapphändig information javisst.. Dock har faktiskt Puulios Norrköping en relativt innehållsrik manual där även kraftigt böjda stockar avhandlas, det förvånade mig lite.
Jag tror inte din såg orkar med ett 24tums svärd. 20 låter redan ganska mycket för en 50kubiks såg. Men jag kan ju ha fel.

Angående skip kedja så tror jag att du inte kommer ha så stor nytta av den på dom svärdslängder vi pratar om. Om jag kommer rätt ihåg så bör du ha ett visst antal tänder som skär samtidigt för att få en bra och jämn avverkning. Med skippkedja på dom här svärdslängderna så blir det inte tillräckligt med tänder som skär samtidigt. Om jag kommer ihåg rätt. Jag har inte heller provat själv så det är bara något jag läst. Dock skrivet av en person med mycket kunskap om sågar och klyvsågning.

Dom här typerna vet hur man sågar plank
https://www.arboristsite.com/threads/cs-milling-101-hints-tips-and-tricks.93458/
 
Alatan Alatan skrev:
Tack för svar. Hur gör du för att sänka till nästa steg i det läget på bilden? Behöver du montera om skenan? För det ser ut som att sågen nu ligger i bott.
Det var bara att sänka de horisontella bitarna i ändarna på stocken, så det i så var inga problem.
 
Redigerat:
Alatan Alatan skrev:
Nu gjorde jag slag i sak och beställde följande.

[länk]
[länk]
[länk]

Själva jiggen är ju ingen komplicerad konstruktion. Så jag skulle nog kunna bygga ihop en egen, det är ju kul att bygga också. Så det kan hända att jag returnerar den. Återstår att se.
Din såg kommer få det tufft om du har 20” i stocken. Det är nog inte så bra för en 50cc motor. En klyvkedja är nog bäst IOM en vanlig kedja kommer inte orka hålla skärpan speciellt länge och då går du på hårdare med sågen och allt riskerar att bli för varmt.
Nån äldre 80-90cc såg är nog mer lämpligt.
Om du är försiktig och har väldigt vass kedja så kanske det kommer hålla.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Din såg kommer få det tufft om du har 20” i stocken. Det är nog inte så bra för en 50cc motor. En klyvkedja är nog bäst IOM en vanlig kedja kommer inte orka hålla skärpan speciellt länge och då går du på hårdare med sågen och allt riskerar att bli för varmt.
Nån äldre 80-90cc såg är nog mer lämpligt.
Om du är försiktig och har väldigt vass kedja så kanske det kommer hålla.
Alla grejer har kommit nu så jag ska testa till helgen om jag hittar något lämpligt ämne.

Kan nämna att jag även låtit modifiera ljuddämparen genom att ta bort mellanväggen och ersatt utblåset med en 40x15mm pipa (ca 60% av avgasportens area, in/utstick 1:1). Ska enligt uppgift ge runt 0.5hp och framförallt svalare temp i dämpare och vevhus.

Återkommer med resultat. Är det hopplöst så får jag helt enkelt titta efter en annan såg.
 
Alatan Alatan skrev:
Alla grejer har kommit nu så jag ska testa till helgen om jag hittar något lämpligt ämne.

Kan nämna att jag även låtit modifiera ljuddämparen genom att ta bort mellanväggen och ersatt utblåset med en 15x40mm pipa (ca 60% av avgasportens area, in/utstick 20+20mm). Ska enligt uppgift ge runt 0.5hp och framförallt svalare temp i dämpare och vevhus.

Återkommer med resultat. Är det hopplöst så får jag helt enkelt titta efter en annan såg.
Lycka till och hoppas på fina resultat 👍
 
  • Gilla
Alatan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.