Hej, jag letar efter ett ett företag som säljer färdiga timmer hus i paket. Med de menar jag att allt som behövs för att bygga ihop huset skickas med en ritning. Helst svenskt företag men går bra vart som helst i världen också eftersom inget svenskt företag verkar ha den här affärs ide'n vilket jag tycker är väldigt konstigt. Anledning är att jag och några kollegor ska starta företag som importerar timmerhus till ett land och så säljer vi dom och bygger ihop dom.

Huset vi letar efter är ett simpelt timmerhus med runda stockar(ska se ut som ett timmer hus och inte bara ett trä hus), 2-3 sovrum vardagsrum, kök, badrum, kanske en kamin och en veranda. Ett simpelt enplans hus i rektangel form, kanske 60-90 kvm.

Skulle vara underbart ifall någon har någon info eller ideer då jag mailat några svenska företag och frågat och dom fattar inte vad jag menar med timmerhus i paket vilket är otroligt konstigt.

Jätte tacksam för svar!
 
Finns det nån leverantör i sverige som håller på med rundtimmer?
Det hör liksom inte till den svenska byggtraditionen, mer då baltikum och österut.
Kolla hos Småsågarnas riksförbund www.smasagarna.se
 
Jag gillar också den stilen på timmerhus. Det brukar kallas canadian log house när jag sett annonser utomlands. Jag har hellre inte hittat någon som gör rundtimmerhus i Sverige. Som bax säger, det är vanligare i Baltikum och österut.

sibcon.se tar in rundtimmer ifrån utlandet och monterar i Sverige
 
Själv tycker jag rundtimmerhus är fula, det hör hemma på hölador och liknande byggnader långt bort i skogen, inte på en gård, där ska det vara bilat timmer :)
 
  • Gilla
jecson296
  • Laddar…
bax skrev:
Själv tycker jag rundtimmerhus är fula, det hör hemma på hölador och liknande byggnader långt bort i skogen, inte på en gård, där ska det vara bilat timmer :)
Synligt rundtimmer är onekligen sämre, eftersom det är lättare att få fukt i stommen. Kan det vara därför man bilade det förr i tiden?
Men jag gillar stilen, att ta tillvara på så mycket av det naturliga utseendet ifrån skogen. husen skall självklart ha allt timmer synligt inuti också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.