Hejsan min särbo och jag har börjat med att riva ett timmerhus,som vi tänkte flytta och bygga upp igen,tacksam för tips och förslag i vilken ordning vi ska ta innergolven yttertaken etc etcd^_^b
 
Hej. Låt taket sitta till slutet då det skyddar. Jag plockade ner en 13*6 meter parstuga förra sommaren. Huset var fullt inrett så jag började med att riva ut inventarier såsom toalett, diskbänk odyl. Efter det tog jag innerväggarna, tapeter är lätt men tretexskivor kan vara ett h-e om det är mycket spik. När innerväggarna och spännpappen i taken var rena rev jag ner vinden. Om du har plastmattor på golven så låt dem sitta kvar tills allt ovanstående är gjort, det skyddar golvplanken och gör det lättare att samla upp all skit. Efter detta strippade jag huset på utsidan, tog bort all panel och hängrännor. Fönster är bra om de kan sitta i så länge som möjligt då de liksom taket skyddar. Dörrar och dörrkarmar tog jag pö om pö. Tog bort alla lister och började med undergolvet. Övergolvet och innertaket (det som är tak i undervåning) tog jag sedan. Jag använde ytterpanelen och lade som spångar på andra våning när golvet togs bort. Bra att ha kvar när stockarna ska tas ner. När alla golven var borta knackade jag ner murstocken, bara låta stenarna falla. Taket tog jag sist strax innan stockarna skulle plockas ner, det var ett sticketak. Har inget bra sätt att ta ner ett sticketak om det är det ni har men jag gick med motorsåg och sågade sektion för sektion. Kedjan och svärdet är bara att slänga efter det. 11 man och 9 timmar så var stockarna nerplockade med bara handkraft och rep. Var noga med uppmärkning och ta mycket foton, kul att ha men framförallt bra att ha då minnet nästan alltid sviktar.
 
Hejsan och tack för tipsen.Har kommit så långt nu att det bara är ett tomt skal,med takstolar och presseningar.Satt dina stockar hårt ihop?,vad använde du för att få isär dom?.Kapade du Dymlingarna eller fick du dom hela.Och sist men inte minst,har du byggt upp det igen?.Mvh Björn
 
Använde mest vanlig kofot men ibland ett större spett. En man i varje ända och lyft samtidigt så att det inte nyper så ska det inte vara något problem. Dymlingarna blev hela allihop. Några stockar var fullängder så riktigt tungt ibland men med ett rep runt i varje ände så var det bara att fira ner. Ska gjuta platta i vår och resa stommen så snart plattan torkat. 5 märkningar har skavts av under transport så kan inte nog poängtera hur viktigt det är att märka stockarna noga.
 
Märk i ändträt med med presenningslappar som ni skriver på med sol samt vattenfast penna, häftas sedan fast, då lossnar det inte, lycka till!
 
tackar för tipsen,har lyft ner takstolar samt det översta av gavlarna,timmret lossnade fint och dymlingarna blev hela.Hadde lite trixigt med den översta längsgående balken,har två sådana kvar nu,innan resten av timmerväggarna kan tas ner.Vad hadde ni att stå på när ni lyfte stockarna?
 
Har du ett par långa 45x150plank att lägga på bjälkarna. Långa som rummen. Bockar att ställa dig på där det är extra högt. Eller en lätt aluminium ställning.
 
Gavlarna ner till långsidanivå tog vi utifrån på långa stegar, inte så tungt som man kanske tror. Använde ytterpanelen och lade dem trippelt som plattformar på mellangolvreglarna. Sen firade vi ner stockarna innefrån med ett rep i varje ände, bind inte fast utan låt löpa fritt. Två man som firar och två man som tar emot på backen så klarar ni er fint. De tre takstockarna välte jag bara ner efter att ha klättrat upp på gavelväggen med spett.
 
Hej! Jag har ett tips som underlättar uppsättningen av huset. Innan du börjar riva huset mäter du ner och markerar ett fixt avstånd från väggbandet och neråt mot sockeln på långsidorna. Eftersom den gamla grunden aldrig är i våg blir det lätt att justera till första varvet på den nya grunden om man har en markering på timret på
t ex. 3.6 m ner från väggbandet. Om bottenvarvet justeras så att dessa markeringar kommer i våg vid upptimringen kommer också väggbandet i våg vilket underlättar när takstolar ska på plats etc.

Karln
 
Tack för tipset,jaa det underlättar ju betydligt.Mvh Björn och Marie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.