Hej!

Jag har köpt mig ett litet timmerhus på 55 kvm som har en liten(låg) vind. jag skulle vilja inreda denna så jag kan ha säng och lite sådant där uppe. Den är helt oinredd, isoleringen mot innertaket ser ut att vara spån eller liknande. Det känns som den är rätt friskt ventilerad med ventilationshål och så vidare.

Stugan skall användas som sommarstuga och kommer inte vara uppvärmd året om, kommer eventuellt användas några gånger på vintern. Jag hade tänkt att antigen göra hela vinden till sovplatser med en liten trappa upp dit, eller ta bort taket i vardagsrummet (ca halva huset) och göra resten av vinden till sovloft.

jag hade tänkt låta timmerväggarna vara synliga innåt, sen sätta isolering mot taket och sedan nån papp och sedan panel på det.

För visst skall jag inte ha plast?

Hur bör jag göra med ventilationen, nu är det ju större hål rätt ut, vilket kanske inte är optimalt om man skall sova där :)

Måste jag byta ut den gamla innertaksisoleringen eller kan jag lägga golv direkt där?

Kan man olja in timret så jag får fram lite liv i stockarna?

Nått annat jag bör tänka på ?
 
Har du någon bild? Jag ser inte riktigt det du beskriver framför mig.

Ingen plast om det inte är uppvärmt. Viktigt att du får till en luftspalt också, den kan byggas utvändigt. En tanke kan vara att använda cellulosafiber istället för glasull. Kolla byggnadsvårdsdelen av forumet, finns en hel del matnyttigt där.
 
Bullebupp skrev:
Hur bör jag göra med ventilationen, nu är det ju större hål rätt ut, vilket kanske inte är optimalt om man skall sova där :)
Låt det vara. När du sover ska luften vara frisk och kylig.
 
MrElliott skrev:
Har du någon bild? Jag ser inte riktigt det du beskriver framför mig.

Ingen plast om det inte är uppvärmt. Viktigt att du får till en luftspalt också, den kan byggas utvändigt. En tanke kan vara att använda cellulosafiber istället för glasull. Kolla byggnadsvårdsdelen av forumet, finns en hel del matnyttigt där.
Har ingen bild ännu, skall försöka fixa fram det snart :)

Ah, kanon skall kolla in det.

haavard skrev:
Låt det vara. När du sover ska luften vara frisk och kylig.
Jobbigt när det kommer in getingar å ska bygga bo där + det ser inte speciellt snygg ut ^^
 
Det blev en hel del annat att ta tag i innan jag började med vindsdelen hehe. man tror man skall hinna med mycket på liten tid. Men i sommar tänkte jag ta tag i vinden i alla fall!

Det jag hade tänkt är att lägga längstgående lockläkt 20x45 för att få 2cm luftspalt, sen board, sen sätta 45x45 lodrätt, för att få dit linisolering 45mm och sedan furugolv som innerpanel. Och detta mellan alla åsar för jag vill få så högt i tak som möjligt och ha synliga åsar.
Vad tror ni om det? Kan man ha horisontell luftspalt? Skall jag göra hål i timmret längst mot taket (mellan varje ås) så det blir luftflöde i luftspalten?
Sen tänkte jag bara snygga till träspånet (ta bort musbajset) och sen sätta furugolv direkt på.

Här kommer lite bilder vind.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vind2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tacksam för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.