Hej,
Vi har precis köpt ett timmerhus ifrån runt 1850. Vi har nu fått tag i några gamla dokument som redovisar en tidigare renovering där vi kan läsa att man reglat upp innerväggarna och lagt in 8cm mineralullsfilt samt 5cm mineralullsmatta och sedan spånskiva. Mer detaljerat än så vet vi inte.

Detta gjordes 1965. Vi vet att mineralull inte är att föredra i timmerhus, men nu sitter det redan där... och det vore såklart jobbigt att riva alla innerväggar i hela gården. Särskilt i stora salen som utöver själva mineralullen är väldigt vackert återställd med byggnadsvård i fokus (handhyvlade takplankor, liggande panel (den gamla som återanvänts) upp till fönster osv).

Huset luktar helt friskt utan minsta doft av "gammalt hus". Men man blir ju lite orolig efter allt negativt man läst om mineralullen, behöver vi oroa oss eller kan vi anta att det fungerar då det inte luktar mögel än efter 48 år?

Tack på förhand!

EDIT: Vill bara tillägga att timret är relativt tunnt, ca 5,5" skulle jag gissa.
 
Redigerat:
Vill komplettera uppgifterna lite. Det första jag skrev var ifrån en offert, detta är ifrån den faktiska renoveringen. Hittat ytterligare ett dokument ifrån Kungliga Bostadsstyrelsen.
Väggarna ser ut som följande, 14cm liggtimmer, förhydningspapp, 5cm mineralull, difftät papp och 13mm byggplatta. Också fått fram byggnadsåret 1827.

Så, själva frågan är, riva ut och göra om eller behålla då det inte luktar och funkat sedan 1965/6?
 
Ok att mineralull inte är byggnadsvårdsmaterialet nr 1 precis och lirar sådär med traditionella material kan det också fungera bra många ggr. Tak och bjälklag brukar också vara känsligare fuktmässift än väggar som det väl är frågan om här.

Alltså, jag skulle definitivt låta det vara om nu ytskikt mm är i bra skick. Finns säkert roligare och viktigare projekt att ta tag i på gården.
 
Tack för svaret! Precis, om jag förstått alla papper rätt så ligger det sågspån i trossbotten och tak. Ja, vi lägger hellre krut på att få igång ena murstocken igen med vedspis osv. :)
 
Ingen fara med ullen skulle jag säga, det är oftare plast som ställer till bekymmer och eftersom du har papp så blir det bra ändå.
 
Västigårds skriver "difftät papp" vilket gör mig lite fundersam. Papp brukar vara konvektionstät men inte diffusionstät, och det senare är vad man vill undvika i ett traditionellt timmerhus. Plast är ju difftät...
 
varför grubbla över något som uppenbarligen fungerat i över 40 år? Dessutom handlar det om relativt tunt lager isolering, jag tror det hade varit mer riskabelt om det hade varit tjockare lager..
 
  • Gilla
Anders_Roslagen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.