Hej håller på och rättar en del fel i vårat timmerhus. Många kockar som varit ok andra inte. Nu är det så att jag riktat mitt undertak på övervåningen. Återställt och byggt upp den bärande vägg som nån bara ha rivit nån gång i tiden som stöttar takstolarna med lyckat resultat. Till saken....

Har nu öppnat upp och satt vindslucka och ser att dom lagt på plast och isolering ovanpå bjälklaget. Alltså står jag på övervåningen å tittar upp i taket så är det spont-spån-spont-plast-gullfiber isolering med papp.

Hade jag satt plast så skulle ju den sitta först isf ihop med gles, inte näst sist efter bjälklaget som är isolerat med spån.

Nu är det så att jag inte vill ha nån plast då det är ett timmerhus.

Jag vill just nu ta bort allt på vinden, plasten och gullfiberisoleringen. Mycket för att plasten ger mig rysningar och att en övre murstocksrenovering har gjorts för ett par årsen. Där muraren "råkat" glömma å städa efter sig. Ser ut som fan utöver isoleringen.

Jag vill få en riktig överblick på vinden. Och denna vinter är änsålänge mild. Men det ända som isolerar är ju spånet sen. Luftning finns längs takstolarna och via ventilationsgaller i nock. Hur hade ni gjort?
 
Stort intresse....
 
Om jag förstår allt rätt ligger det plast på "golvet" uppe på vinden (eller vad man nu ska kalla utrymmet du skaffat access till via din nya lucka) och sedanisolering ovanpå det?! Det låter väldigt märkligt, dels placeringen av plasten som ska vara bakom första sponten och sedan undrar jag om isoleringen har någon verkan. Kanske om det är helt fullt med spån mellan de två sponten, annars "löper" det ju luft där och då funkar ju inte isoleringen.
Är det inte en risk med plasten förresten?! Ev fuktig luft tar ju sig upp i spånet, men sen stoppar ju plasten fukten från att vandra vidare upp på vinden och vidare ut via nock entimer.
Utan att vara expert hade jag inte vågat ha det så, sen kan man ju alltid diskutera plasten. Jag tänker på hur ni ska använda huset med ökad fuktvandring uppåt, kanske ska ni ha badrum etc?! Vad gäller isolering använder byggnadsantikvarierna någon typ av "smulat" tidningspapper, typ. Du får kostnadsfri rådgivning om du ringer länstyrelsen eller länsmuseet där du bor.
 
Hej tack för svar. Alldeles riktigt ang plasten. Den ligger fel. Vet inte hur dom tänkt där. Jag har nu rivit ut all plast och isoleringen på vinden. Häst jobb men ett måste. Badrum har vi på övervåningen nyrenoverat. Men utan ventilation också en märklig grej. Det har jag löst med fuktstyrd fläkt från fresh. Som även har grundflöde vilket jag gillar. Också ett jobb. El och rör genom bjälklag och sen ut i yttertak med huv. Funkar kanon bra. Åter till vinden så
är det nu iallafall utblåst, den isolering som finns nu är spånet i bjälklaget, men nu känns det som att huset kan andas igen! Konstigt nog känner jag ingen mögellukt. Inte ens i spånet som rasa ner då luckan sattes. Snustorrt. Luktfritt
 
Badrum utan vent var ju också klurigt :)
Men vad skönt å ha tagit bort plast/isolering, hoppas nu det klarade sig!
 
Vinden luktar friskt och det ser bra ut vilket jag är glad över!, dock lite svartmögel där plasten slutat/skarven på vindsväggen. Men hellre där! Lätt å fixa. Värmen har vandrat och sipprat ut där. Känns som att vi haft tur. Ang badrummet så va det inte i bruk, färdigt fram till kakel när vi köpte. Att ventilationen inte va löst är bara ren lathet då badrummet är centrerat i huset
 
Mikael_L
Bödde skrev:
Är det inte en risk med plasten förresten?! Ev fuktig luft tar ju sig upp i spånet, men sen stoppar ju plasten fukten från att vandra vidare upp på vinden och vidare ut via nock entimer.
Ja det är helt klart tokigt. Men det kan vara korrekt också och rätt tänkt, ifall det är tunt med spånisolering men mycket mineralull ovan plasten. Men det ska alltså vara minst lika tjockt med MU över plasten som spån under, helst dubbelt så mycket MU, eller mer.

På detta vis ser man till att allt spån är tillräckligt mycket på den varma sidan att det vare sig fäller ut fukt eller når mögelfarliga fuktnivåer.
 
Mikael_L
Grubblan skrev:
Vinden luktar friskt och det ser bra ut vilket jag är glad över!, dock lite svartmögel där plasten slutat/skarven på vindsväggen. Men hellre där! Lätt å fixa. Värmen har vandrat och sipprat ut där. Känns som att vi haft tur.
Fast det är inte värmen i luften som ställt till möglet där, utan fukten.
Detta är ett bevis på det vill skjutas upp fuktig luft från upp på vinden.
Nu när du tagit bort all plast är det fritt fram för väldiga mängder fukt upp till vinden. Jag rekommenderar dig mycket täta kontroller av vindens klimat i framtiden. Helst köper du några fuktgivare också, och provar dig fram var du verkar ha mest fuktighet, och låter dom sitta där sedan.
Börjar du få problem så kan det krävas att du börjar värma upp vinden, eller minskar på mängden isolering.

Men börja i rätt ände, mät upp fuktigheten och se över din ventilation, du ska ha ett svagt undertryck i kåken, just detta svaga undertryck är nog det allra viktigaste att få till.
Hade det varit så förut skulle du troligen inte hittat något mögel där plasten slutade.
 
Varmluft har ju sipprat ut där plasten inte slutit tätt på väggen i vinden. Varmluft till kallvind = kondens = påväxt. speciellt i detta fall då varm luft på stor yta vandrat under plasten och sipprat ut på fåtal ställen
 
Grubblan skrev:
Varmluft har ju sipprat ut där plasten inte slutit tätt på väggen i vinden. Varmluft till kallvind = kondens = påväxt. speciellt i detta fall då varm luft på stor yta vandrat under plasten och sipprat ut på fåtal ställen
Mmm...och nu har du givit fuktig varmluft fri access till kallvinden... som Mikael skriver så bör du hålla extremt bra koll på fuktigheten däruppe nu.

plasten låg rätt förutsatt att mineralullen var tjockare än spånisoleringen. En tredjedel in från varma sidan är riktlinjen.

Hade jag varit du hade jag rivit upp sponten och frilagt spånet...sedan fått cellulosa-lösull insprutat uppe på detta. Cellulosan kan ta upp fukt och avge den.
 
Plasten låg ju i mitten av hela kalaset, ej 1/3. Spånet är frilagt istortsett med breda springor i plank och spont med springor här å var. Förstår va ni menar att det är numera fritt fram. Och givetvis hålla full koll. Luftning finns mellan stolarna och uppe i nock, och fungerar ventilationen riktikgt så borde det inte bli något problem. Exakt så är mitt tänk Forbo. Att spruta vinden med cellulosa. Kruxet om jag gör det nu är att huset ska byggas ut. Och ville nu i första hand ha full koll på vinden innan, och plast överhuvudtaget i timmerhus är för mig idoti, då dessa hus inte är anpassade för det.

Spruta nu känns som att jobba baklänges. Då huset ska byggas ut på båda plan i vinkel. Och då måste dom öppna å bröta med takstolar å annat i konstruktionen. Jag vill sprut isolera i samma veva allt när byggnaden är färdigställd. Men detta projekt är inte i rullning ännu. Vill mer försäkra mig om att det inte blir någon surprice när startskottet går med dyra kostnader som följd
 
Aha...nej, då ska du nog vänta och blåsa in allt på en gång. Spånisoleringen är ju också hygroskopisk, så det ska nog klara sig tills dess!

Dock, var inte så nojjig om plast....timmerhuset var nog inte avsett att duschas i en gång om dagen heller..med ändrad användning får man anpassa byggnadens delar också!
 
Vi bor i timmerhus byggt -73, där ligger plast på vinden. Det är spontad takpanel-plast, som sitter underifrån i takreglarna. Därefter spån och mineralull. Har inte sett några som helst tecken på skador på vinden förutom lite brunt runt röret där expansionskärlet satt. Å andra sidan har det ju stuckit upp ett järnrör i taket som lett kyla ned till kärlet, och det kan ju ha skapat en del kondens då detta inte använts på 15 år.

det är mycket plast i väggarna också, utifrån sett : timmerstomme-"brun skiva"-40 mm isolering- vindpapp-100 mm isolering-plast-byggboard. Verkar också klara sig fint. det verkar som man byggt tätt, men samtidigt faktiskt fått till det så att fukten kan ta vägen dit den skall.
 
Alltid kul att folk stöder sitt tänk. A du har en poäng där givetvis. Från att vara en person som bodde här innan som duschade mest på jobbet till 2 vuxna å 2 barn blir ju klart helt annat. Men den nya ventilationen i badrummet som är fuktstyrd och även går på grundflöde gör nog mycket gott
 
Grubblan skrev:
Plasten låg ju i mitten av hela kalaset, ej 1/3.
Rekommendationen är 1/3 av isolationsvärdet, inte tjockleken. Mineralull isolerar 2-3 ggr bättre än spån så plasten låg ju på 1/3-1/4 isolationsmässigt om lagren var lika tjocka vilket är rätt enligt rekommendationen.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.