Hur behandlar man ett nytillverkat timmerhus (6 tums timmer)? De metoder jag hört är:
1. Inte alls
2. Järnvitriol
3. Lasyr
4. Tjära
Har t o m hört motorolja (använd) nämnas.

Önskemål en hållbar och vacker fasad. Kan någon ge mig tips.

Stugorna finns att se på http://www.bostream.nu/natur/Stuga.htm
 
Hej
I Lettland behandlar vi nya timmerstugor med bivax olja,jag vet inte vad det är gjort av, ren linolja skall vara bra oxå
Mvh
Göthe
 
Hej
Ger bivax olja patina? Är behandlingen långvarig? Finns någon som känner till något om de andra metoderna?
mvh
TMI
 
Falu rödfärg.
 
Hej KXII,
Vill helst inte ha en röd stuga. Föredrar en grå nyans enligt gammal tradition. Falu koppargruva - ur vilken Faluröd hämtades - är förvisso gammal men timmerstugor bra mycket äldre.
mvh
TMI
 
Tack. Lutar åt att inget göra. Och dessutom billigt!! Kan möjligen tänka mig järnvitriol för att påskynda åldrandet. :D
mvh
TMI
 
Vill du att det skall se ut som gamla timrade hus så bör du inte behandla alls. Rödfärgning och annat är relativt sena påfund. Lokalt har man runt om i landet målat med en massa olika slags färg och inpregneringsmedel, även tjärning har varit vanligt. Men tjärning ger en mörk färg (eller mörkt röd färg om järnpigment blandas i ), så skall man ha den grå färgen så får man den genom oxidation av träet, d v s träet utsätts för solljus..

http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/byggfarg.cfm?in_idnr=48

http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/byggfarg.cfm?in_idnr=34
 
Tack harrys och kurt.
Styrkan i ett forum likt detta är att man kommer i kontakt med de som har kunskap eller kan leda en till den.
mvh
TMI
 
Visst är det skönt när man får de svar man vill ha? ;)
 
Hittade detta om Järnvitrol på länsmuseumets hemsida : Järnvitriolen skyddar mot solens uttorkning av träets eget bindemedel samt mot bildandet av mögelsvamp. Järnvitriolen kan ge viss grånad varför man till ljusa slamfärger använder zinkvitriol istället.

Så nog verkar det skydda
 
Tack emwroba,
Kan Du dessutom upplysa mig vilken URL-adress Du hittade informationen om järnvitriol?
mvh
TMI
 
Jag funderade på att stryka lillstugan med järnvitrol och fick veta föjlande av min färghandlare:
Järnvitrolen impregnerar men skyddar inte skyddar mot solen, trät kan brännas sönder.
Järnet rostar, vilket gör att färgen övergår i brunt efter ett tag.
 
Det är inte omöjligt att Din färghandlare har rätt beträffande solens inverkan- åtminstone vad gäller plank.
När det gäller timmer, och som i detta fall 6" timmer måste denna eventuella påverkan vara minimal. Bevisligen står ju timmerstugor lite varstans i landet såväl obedandlade som strykna med slamfärg sedan "urminnes" tider.

En summering måste därför vara att:

1. Obehandlade står sig bra och är såväl traditionsriktig som "lättjefull"
2. Järnvitriol påskyndar ett åldrigt utseende samt har viss skyddande verkan
3. Faluröd (som innehåller järnvitriol) represenrterar en viss tidsepok.
4. Tjära är kletigt och definitivt  
5. Lasyr är inte ett traditionellt val

Så slutsatsen torde vara att vill man ha ett grått timmerhus så väljer man 1 om man är ung och 2 om man vill hinna se patinan innan ....!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.