Funkar det? Vad jag har förstått så kan man bygga en bastu med Bara timmer utan isolering. Funkar det? Hur tjocka bör vägarna vara då? Kan man ha ett elagregat till det?
 
Jag har en bastu byggd i c:a 6 tum timmer. Innermått 270 * 400 cm. Avdelad med isolerad mellanvägg och dörr mellan bastu och "relax". Golv av lärktrallvirke med rejäla (5mm) springor till "ute". Fungerar alldeles utmärkt med min vedkamin, men en bra dimensionerad elkamin borde fungera precis lika bra. Gissar att du klarar dig på 3 tums väggar lika bra. Tänk bara på att grovt virke skapar STORA krafter när temperatur och fuktighet ändras med användning och årstid, så ställ gärna lös på plintar.
 
Började egentligen tänka på timmer av ekonomiska skäl. Jag har trä gratis, men isolering och sånt kostar ju pengar! Om tre tum räcker även på vintern så ska jag nog faktiskt överväga det..
 
Har du trä gratis, kanske du ska ta steget fullt ut till vedeldat. DSC_0450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Placeringen av bastun gör det lite svårt. Den hamnar väldigt nära ett hus som är ganska högt! I så fall måste man ju ha en skorsten som ser absurt lång ut, dessutom känns det lite vanskligt att fyra på precis vid huset!
 
Det var snygga bilder på bastun! Är det enbart timmer och inget annat? Hur tjockt är det?
 
Väggarna är bara timmer. Stockarna är 15-20 cm tjocka och varierande 25 - 60 cm höga. Huset är avdelat på mitten ( 2 st 200 x 270 cm rum) med en vägg av panel + 95 mm isolering. Samma isolering i taket. Golvet av trallvirke (lärkträ) med c:a 5 mm springor ut till "friska luften".
 
fint!, Men tycker inte du att laven sitter lite lågt ? Personligen skulle jag placerat övre laven 30-40cm högre….

MVH
Saari Aro
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
drsakke, det finns 2 lavar (80x200 + 80x190cm) i vinkel, som också kan användas till extrasängar. Ovanpå den ena står en löstagbar bänk för de som inte vill ligga och slappa utan sitta lite högre upp och få mer värme.
 
Redigerat:
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.