Hej!

På landet i skogen bland bergen tänkte jag bygga en "japanskt" badhus av en timmerstuga.
Tanken är att man sitter på en bänk mitt i rummet och häller varmt vatten över sig medan man tittar på bergen genom de stora öppna dörrarna. Det varma vattnet kommer ifrån en vedeldad murpanna.

Huset är på 4 x 4 m och kommer också att ha ett antikt badkar samt tvättställ i urkarvat trä.
Murpannan står på en altan utanför hustet på höjd så att man får rinnande varmvatten in. Rinnande kallvatten har vi redan ifrån en hög källa.

Min tanke är att flytspackla hela golvet med fall åt ena väggen. 6 cm på 4 m (1.5 cm / m - lagom?).
Golvet har nu spånplattor på reglar.

Där fallet landar (alltså mot ena väggen där det är som lägst) sätter jag in en nerfälld hängränna längs hel golvets bredd. Den skall luta mot ena hörnet.
Där hängrännan slutar kopplar jag på vidare avloppsföring. Under hängrännan är det inget som kan bli fuktskadat - bara grus som huset står på via gjutna pelare. Förutom några golvreglar då som hängrännan går över.

Ovanpå det flytspacklade golvet lägger jag sedan en plastmatta. Denna matta går ner över hängrännan så att den ligger omlott och alltså över hängrännans kant. Plastmatten går också upp en bit på väggarna (timmerstockar).

Ovanpå plastmattan lägger jag sedan stora löstagbara trallplattor med reglarna framåt så att vattnet kan rinna under på plastmattan ut i hängrännan som sedan för det vidare ut. För att dölja mattan längs väggens kanter sätter jag "lister" av tryckt virke.

Tankar på detta? :)

(Har inte råd med ett 4m långt väggavlopp - och känns dessutom lite överkurs i detta fall)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.