Hej.

Har Tibber, men får inte timrapporteringen att gå ihop med den tänkta förbrukningen.

"Allt" är avstängt (förutom kyl/frys), ingen är hemma, bergvärmepumpen går inte då det är för varmt, varmvattenproduktion är spärrad dagtid, och ändå visar timrapporteringen på energispikar på förmiddag/morgon.

Spiken under natten är värmepumpen som värmer vatten. Men resten på morgonen förstår jag inte var det skulle vara.

Kan det vara elnätbolaget (Mölndal Energi) som rapporterar felaktig data? Läste någon som menade att det kan ta ett tag innan datan behandlats och blir rätt, och att det innan dess visas någon slags gissning.
 
  • Skärmavbild av energiförbrukning och elpris över tid med staplar och kurvor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Min diskmaskin drar 6W när den är avstängd.
Mitt höj/sänkbara skrivbord drar 9w av att bara vara inkopplad i väggen.
Min laptop drar lite watt av att vara avstängd och inloggad i väggen.

Avstängt betyder sällan vad man antar.

Bäckar små.....
 
Nej visst är det så att det aldrig är helt avstängt. Men det förklarar ju inte topparna med närmare 2kw/h i tre timmar.
 
Här är mer hur jag förväntar mig att det borde se ut.

Så jag funderar på om det ligger något bakom att det kan ta några dagar innan siffrorna stämmer. Jag får höra med elnätbolaget.
 
  • Skärmdump av en energiförbrukningsapp som visar staplar för timvis elförbrukning och en kurva för elpris över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
L Luddberg skrev:
Nej visst är det så att det aldrig är helt avstängt. Men det förklarar ju inte topparna med närmare 2kw/h i tre timmar.
Har också läst att Tibber ”gissar” på något vis tills den får rätt information, om det visar sig stämma, dvs inte har uppdateras om ett par dagar, så borde du kanske skaffa en Pulse eller annat så att du kan mäta i realtid och slå av grejor som du misstänker kan stå och dra för att hitta boven.

Jag har en inkopplad så min app gissar inte :)

Tillägg: Såg denna text hos Tibber: https://tibber.com/se/vanliga-fragor

Om timmätning ännu inte aktiverats visas demosiffror baserade på uppskattningar från ditt nätbolag och det specificeras då i appen. Tills timdebitering är på plats gäller schablondebitering då du debiteras snittkostnaden för månaden. Du kan kontakta ditt nätbolag för att se när du får timavläsning.

—-
Är du säker på att du har timavläsning?
 
Kommer helt klart skaffa en Pulse men elnätbolaget har aviserat om att de ska byta till mätare med HAN-port 2023-2025 så känns surt att behöva ny Pulse eventuellt redan till våren.
 
T
L Luddberg skrev:
Kommer helt klart skaffa en Pulse men elnätbolaget har aviserat om att de ska byta till mätare med HAN-port 2023-2025 så känns surt att behöva ny Pulse eventuellt redan till våren.
Då förstår jag, blev glatt överraskad när vi flyttade in i vårt hus i Juli och såg att Härryda Energi redan bytt ut mätarna så det sett en modern rackare där med HAN-port :)
 
Timmätning godkänt hos Elnätbolaget.

Elnätbolaget verkar visa motsvarande siffror i sin app (fast dagens förbrukning syns inte där än, vilket den gör hos Tibber)
 
T
L Luddberg skrev:
Timmätning godkänt hos Elnätbolaget.

Elnätbolaget verkar visa motsvarande siffror i sin app (fast dagens förbrukning syns inte där än, vilket den gör hos Tibber)
Den låter lite lurig, om jag minns rätt så såg jag inte ”dagens förbrukning” i princip över huvud taget innan jag fick min Pulse. Då kom den dagen efter så jag antar att det var då som Tibber fick datan från nätbolaget?
 
  • Diagram som visar elförbrukning i kWh och elpris i öre per timme för ett dygn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så det betyder att timdebiteringen baseras på uppskattade/fördröjda värden? Då kan jag tacka för det.
Varför läser ni inte enkelt blinkningarna? Istället för att köpa en pulse som är också från Tibber och man vet inte vad den gör.
 
T
T Thomas_Blekinge skrev:
Så det betyder att timdebiteringen baseras på uppskattade/fördröjda värden? Då kan jag tacka för det.
Varför läser ni inte enkelt blinkningarna? Istället för att köpa en pulse som är också från Tibber och man vet inte vad den gör.
Ptja alltså du betalar ju inte räkningen varje dag misstänker jag? Att Tibber inte visar det direkt i sin app direkt är det vi pratar om.

Klart man kan läsa blinkningarna, har funnits grejor för att göra det i flera år nu, att jag inte vet exakt hur deras Pulse är programmerad och byggt känns inte som en deal breaker.
 
T
L Luddberg skrev:
Timmätning godkänt hos Elnätbolaget.

Elnätbolaget verkar visa motsvarande siffror i sin app (fast dagens förbrukning syns inte där än, vilket den gör hos Tibber)
Vad står det i den här texten för dig på ”Idag”?
 
  • Mobilskärm som visar energiförbrukningsdiagram med total kostnad på 24 kr och 8 kWh för dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Thomas_Blekinge skrev:
Så det betyder att timdebiteringen baseras på uppskattade/fördröjda värden? Då kan jag tacka för det.
Varför läser ni inte enkelt blinkningarna? Istället för att köpa en pulse som är också från Tibber och man vet inte vad den gör.
Ja, jag undrar om det är uppskattade värden, för när jag kollar tidigare data ser det ju vettigt ut. Men jag minns inte hur den tidigare datan såg ut när den var ny, så jag kan inte se om den blivit korrigerad efter hand.

Finns det någon enkel grunka som kan sitta där och logga blinkningar åt en?
Annars är det ju dels svårt att veta att det (eventuellt) är en spik vid ett givet tillfälle, dels är det lite svårt att stå och mäta blinkningar och samtidigt vara på jobbet.
 
T tunellm skrev:
Vad står det i den här texten för dig på ”Idag”?
"Förbrukningen är baserad på timmätning från din elmätare". Men det är bara data från kl 00-01

Men nu ser jag att jag var förvirrad tidigare: det är GÅRDAGENS data som finns i Tibber, men inte hos elnätbolaget (som inte heller har dagens data).
 
T
L Luddberg skrev:
"Förbrukningen är baserad på timmätning från din elmätare". Men det är bara data från kl 00-01

Men nu ser jag att jag var förvirrad tidigare: det är GÅRDAGENS data som finns i Tibber, men inte hos elnätbolaget (som inte heller har dagens data).
Amen precis så var det för mig också, brukade bara se 00-01 på ”Idag” innan Pulse. Antar att det ”hängde med” i rapporteringen på något vänster.

Men stämmer ursprungsbilden då? Dvs både Tibber/Mölndal Energi visar samma förbrukning på igår?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.