Hej,

Har installerat en robotgräsklippare som jag placerat vid uttaget som ni ser på bilden.
Uttaget som den tänkt sitta på är ett skarvuttag för utomhusbruk som jag aldrig tidigare använt och installerat av tidigare ägare.

Problemet som jag nu upptäckt är att det uttaget samt lyktan på gräsmattan delar matning.

Jag använder en en Nexa plugg nere i källaren där matningen är, så lyktan ska tändas vid solupp/nedgång, problemet blir då att laddstationen till robotgräsklipparen också går på och stängs av vid dessa tider.

Att skippa Nexa pluggen är ju inget alternativ då lyktan kommer lysa konstant.

Går det att sätta nån timerstyrning i dosan där kablarna till uttaget och lyktan går isär för att få det hela att fungera som jag vill, eller är det ny matning till robotgräsklipparen som krävs?
 
  • Handritat schema som visar elanslutning för utomhuslykta och robotgräsklippare med delad matning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En Nexa MWMR-2300 eller LCMR-1000 i dosan borde funka, under förutsättning att det finns plats i dosan och att radiosignalerna når fram.

Alt.lösningar är prylar från Plejd och Shelly också monterat i dosan.
 
tommib
Spontant skulle jag säga att det är dags att göra om den där installationen om det sitter en stickpropp i källaren, det är fel. Jag skulle inte heller våga säga något om vad som ska installeras var utan att se vad det är för dosa. Det kanske inte alls är en lämplig plats att sätta något på.

Kan du visa bilder på matningspunkten och dosan/uttaget? Hela installationen luktar hempulad...
 
  • Gilla
YK i K
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Spontant skulle jag säga att det är dags att göra om den där installationen om det sitter en stickpropp i källaren, det är fel. Jag skulle inte heller våga säga något om vad som ska installeras var utan att se vad det är för dosa. Det kanske inte alls är en lämplig plats att sätta något på.

Kan du visa bilder på matningspunkten och dosan/uttaget? Hela installationen luktar hempulad...
Garanterat hempulat av tidigare ägare.
Har för tillfället bara en bild på hur det är kopplat i källaren. Min ritade bild saknar dock ett par kopplingar.

Kabeln som går in i dosan längst ner till vänster är den som går i mark upp till en buske där det ligger en dosa (ip65 dosa som dom på bild) där splittas den till en skarvkontakt samt till lyktan på gräsmattan.

Resterande kopplingar är bland annat för markspottar i uppfarten och spottar runt om garaget, allt matas från uttaget där stickproppen går in som ej syns på bilden.
 
  • Elektrisk anslutning med ledningar och dosor på ett källartak; används för utomhusbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
YK i K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.