Tänkte bygga ihop en timer till en kompressor som skall ställas i ett externt förråd. Min tanke är en kontaktor styrd av en säkerhetstimer av den typ som används till kaffekokare. Är det att gå över ån efter vatten för att det finns färdiga enklare lösningar. Vill kunna starta och aktivera den för tex två timmars gång med ett knapptryck.
 
tommib
Vad menar du med "bygga ihop"?

Lättaste lösningen är väl att ta en färdig timer och med den styra en kontaktor. En trappautomat är t.ex. en utmärkt timer med justerbar gångtid och andra finesser som direktavstängning.
 
Om man tar en timer och en kontaktor så måste man nog ”bygga ihop” detta.
Jag tänkte samma häromdagen men skulle vilja ha ett enkelt sätt att välja olika tider.
Allt mellan 15 minuter för att pumpa cyckeln till 8 timmar när jag sprutmålar.

Protte
 
tommib
Jag såg framför mig något betydligt krångligare än att bygga ihop två färdiga komponenter (läs: kretskort och lödning).

Att på ett enkelt sätt kunna ändra inställd tid är lite pyssligare. Det kräver nog någon form av mikrokontroller och interface (knappar/vred samt display). Man skulle kanske kunna tänka sig att ställa timern på max gångtid (t.ex. åtta timmar) och sen försöka komma ihåg att manuellt stänga av efter kortare grejer. Ett annat alternativ är att ställa den på två timmar och gå dit och trycka varannan timme men det kanske inte är så bra om man sprutmålar och får slut på luft mitt i något.
 
Trappautomater kan ha funktionalitet för längre tid vid dubbeltryck eller långa tryck.
 
Finns även vred, 0-120min..finns säkert nåt digitalt också..mycket lätt att koppla ihop,
 
Kjelle har en säkerhetstimer med olika från någraminutet till flera timmar, kostar 129 kr. Tänkte använda en sån
 
Enklast är det att sätta en vridtimer som styr kontaktorn, här är en som går i 720 min E 1855029
sedan har dom modeller med kortare gångtid. Nästa går 360 min E 1855027
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.